Kommunikation

Sidor och blogginlägg relaterade till kommunikation och marknadskommunikation som är huvudämne för den här sajten. Kommunikation kan övergripande delas in i två teorifält.

Processkolan

Processkolan som ser händelseförloppet som en transmission av meddelanden från en sändare till en mottagare. Processkolan talar ofta om kommunikation som misslyckad om meddelandet misstolkas.

Semiotiska skolan

Semiotiska skolan ser händelseförloppet som betydelse och tolkning av koder och tecken i en given kultur. Härifrån kommer uttrycket att »allt kommunicerar«. När du delar förståelsen för en kulturs koder och teckensystem så ökar graden av betydelse och gemenskap.

Bra och dåligt respektive tolkning

Generellt så har processkolan, som härstammar från Shannon-Weavers telegrafmodell, fortfarande ett starkt fäste inom exempelvis reklam. Där pratas det ofta om bra och dåligt, till skillnad från att analysera koder och tecken.

John Fiske

Om du är intresserad av kommunikationsteori är professor John Fiske ett bra ställe att börja på. Hans bok Introduction to Communication Studies (Studies in Culture and Communication) är sedan länge en given startpunkt för universitetsstudier i ämnet.

Se även International Journal of Strategic Communication.

Råd och pepp till dig som pluggar marknads­kommuni­kation

Studera marknadskommunikation
Man ska inte ge råd förrän nån ber om dem. Det är sen gammalt. Men nu var det nån som gjorde det. Foto: Steinar Engeland.

En student ställde en fråga i gruppen Reklamsnack. Frågan gällde vilken utbildning gruppens medlemmar hade och om det fanns idéer om vad hon kunde komplettera med. Många bra svar dök upp. Jag svarade att den formella utbildningen inom marknadskommunikation är en självklar grund, men vinklade det lite åt att lära för livet av arbetskamrater.

Frågan och svaret (2 min)

Utan försäljning dör företagen

Utan försäljning dör företagen, DN Debatt
Sälj eller dö. Foto: Mathew MacQuarrie.

Söndagens debattartikel »Vi finner er medskyldiga till ond bråd företagsdöd« i DN är läsvärd. Artikeln ingår i en serie om småföretagande. Författarnas tonläge är något raljant men poängen är solklar. Försäljning kommer för långt ner på svenska prioriteringslistor. Därför dör alltför många företag.

Om att sälja in idéer (2 min)

Explainers långt från trista

Explainer videos är vanliga på landningssidor. Du kanske behöver förklara hur en produkt eller tjänst funkar till exempel. Som vanligt kommer du längre med en bra idé. Den kan få dina tittare att plötsligt börja gilla stora mängder information istället för att uppleva dem som trista. Såg precis den här filmen om IT-man. En kul berättelse som bär fram fördelarna med tjänsten Panorama 9. Gotta like it.