Konsultbolaget Evidence (numera NoA consulting) genomförde under 2014–2016 en metastudie som visar vilka varumärkesassociationer som generellt driver försäljning. Topp- och bottenlistorna är intressant läsning. De skjuter hål på fördomar om vilka argument som förmodas funka bäst.
Marknadskommunikation är åtgärder för att skapa och fördjupa mänskliga relationer som företag och organisationer har glädje eller nytta av. Även ideella organisationer kan i vissa fall befinna sig på en marknad. Även om näringslivska sällan pratas i den ideella sektorn.
Vill du vara med och skapa en organisation där folk skriver bättre? Lägg kontrollbehovet åt sidan. Uppmuntra det som är bra i texten istället för att rätta till felen.
Kommunikation är ett händelseförlopp du vill starta. Du vill att människor, som psykologiskt sett hela tiden går omkring och försöker förstå sin omvärld, varseblir det du producerat.
Lyssnade precis på Sara Haags samtal med Hedvig Hagwall Bruckner och Magnus Jakobsson. Tack för podden F&B och Komm! Mycket bra. Men det pratades väldigt lite om kommunikation.
Presentationer av reklam- och kommunikationslösningar är ofta fora för tycke och smak. Det är inte så konstigt, för köparen vet inte alltid i förväg hur bedömningen ska gå till. Då kan det gå lite hur som helst.
Det vore löjligt att tro, att entreprenörerna Hans Westin och Sten Schröder, ägare till varumärket Onoff med 67 butiker, inte haft bra rådgivare. Därför blir bolagets konkurs lite av en gåta för mig.
Inspirerad av förordet till Paulo Coelhos bok Brida funderar jag över det här med att bygga respektive odla.
De som bygger kan tillbringa lång tid med sina projekt, men en dag kommer de att vara färdiga. De som odlar blir aldrig färdiga. Till skillnad från ett byggnadsverk upphör en trädgård aldrig att växa, skriver Coelho.