Kreativ paketering

Paketera dina erbjudanden så folk bryr sig. Det går om du överträder reglerna på ett intelligent sätt.

Verbal identitetWebbsajter

Om kreativ paketering

Om vi vänder på det, så är vanligaste orsaken bakom en misslyckad kommunikationsåtgärd, att mottagaren inte lägger märke till den över­huvudtaget. Därefter att mottagaren inte förstår erbjudandet. Eller ens vad företaget vill.

Budskap och löfte kanske är otydligt. Eller så kanske du saknar en emotionell laddning. Då kan du behöva se över paketeringen. Ditt varumärke vinner på en paketering som känns omedelbar och som upplevs intressant och relevant. Vid varje kundmöte.

Kreativ paketering är bra när du

  • vill ha landningssidor som lyfter fram kompetens och kopplar till affärsmål (corporate),
  • vill ha en webbshop som genererar försäljning (e-commerce),
  • behöver ett skalbart kommunikationskoncept som kan användas i många kanaler,
  • måste uppdatera och paketera om ditt varumärkes nuvarande erbjudande,
  • ska nå fram till en ny målgrupp med ditt varumärkes erbjudande eller
  • behöver en riktad kommunikationsåtgärd för att driva försäljning.

First moment of truth

Ett varumärke har många olika kontaktytor. Men av alla möten med kunden eller konsumenten är det framför allt två som är avgörande. De kallas för sanningens första och andra ögonblick.

  • First moment of truth är i butikshyllan när kunden väljer att köpa din produkt eller inte.
  • Second moment of truth är när kunden kommer hem och blir förtjust i produkten eller inte.

Ett vinnande varumärke levererar vid båda tillfällena. De här sanningarna är hämtade från de snabbrörliga konsumentvarornas värld men tankesättet kan användas även för andra varor. I viss mån även för tjänster.

I sanningens första ögonblick, som egentligen inte behöver vara vid butikshyllan utan lika gärna på webbsajten, är det varumärkets paketering som är skillnaden mellan framgång eller misslyckande.

Zero moment of truth

För några år sen definierade Google ett sanningens ögonblick före det första. Zero moment of truth, förkortat ZMOT. Det har med vårt mobila sökbeteende att göra.

Varumärkets paketering omfattar även sökresultat. Hur möter kunden ditt varumärke vid sanningens absoluta nollpunkt? Som du vet kan du själv påverka sökresultaten med sökmotorannonsering i exempelvis Google Adwords.

Bärande idéer

Kreativa teamet och jag hjälper dig att lyckas bättre med din paketering. Vi leve­rerar lösningar som vilar på tydliga och utmanande målsättningar och bärande idéer.

Antingen från grunden eller så rätar vi upp regelverket på det bjälklag du redan står. Du får jobba med skickliga krea­törer som kan rada upp flera exempel på framgångar och misslyckanden. Vi kan dessutom hjälpa dig med att få hyfs på processerna så att det kommer fram bättre jobb inhouse.

Ska du ta fram en riktad kampanj kan vi ge dig bra strategiska beslutsunderlag bland annat genom partnern och mediestrategen Pia Boson.

Till exempel

  • trender, insikter, prognoser och målgruppsanalyser,
  • hur din målgrupp rör sig och navigerar i medielandskapet och
  • en plan för hur du får mest effekt för varje mediekrona.

För det är inte alltid riktigt som man tror här i världen. Detta underlag har oftast avgörande betydelse för hur paketeringen utformas och hur effektiv kommunikationen blir.

Personligen tycker jag också det behövs mer hacker­men­tali­tet runt kam­panj­rit­bor­den. Hacker är någon som ser var­da­gens prob­lem med andra ögon och presenterar smarta lösningar med hjälp av red­skap på blott en arm­längds avstånd.

Man ska vara både påläst och gatsmart, tycker jag.

Målgrupp för kreativ paketering

Kreativ paketering vänder sig till produkt­chefer, marknads­chefer, brand managers, reklamchefer och andra besluts­fattare med marknads- eller för­sälj­nings­ansvar.

Sätt upp dig på listan

Paketering, prenumerera på inspiration

Noga utvald inspiration för dig som jobbar pro­fessionellt med marknadskommunikation och varumärkesutveckling.