Om risk, kreativitet och innovation för hundra år sen

Sidor och blogginlägg relaterade till ämnet kreativitet. Det finns många definitioner av kreativitet men problemlösning tycker jag är den bästa.
Här är ett lyssningstips. Allvarligt talat i P1 är superbra. Intellektuell elit gör intressanta utvikningar av ett ämne som någon lyssnare väljer. Varje avsnitt är cirka 20 minuter kort.
Det här avsnittet handlar bland annat om teflonets mystik. Det är tredje frågan i programmet. Hur kan teflon fastna på någonting när ingenting fastnar på teflon? Lena Anderssons svar är väldigt kul.
Lyssna på avsnittet (22 min)Den kreativa revolutionen tog sin början i ett oväntat möte. Idén var att placera folk som inte jobbat ihop förut i samma rum. Är det dags att rita om organisationen igen?
Dags igen att uppmärksamma den mest nyskapande reklam vi gör i Sverige just nu. Åsikter om vad som är bäst brukar gå isär. Alla håller inte med juryn så det brukar vara kul att följa.
Övertygad surrealist.
Som ledare är det bra att vara tydlig eftersom du lättare blir förstådd. Resonemanget låter rimligt. Därför är det intressant när rimlighetslagarna sätts ur spel.
John Cleeses föreläsning har några år på nacken. Men ämnet är hetare än solen i Sahara. Här börjar vi 18:30 in i filmen där han pratar om värdet av att uppehålla sig vid problemet lite längre. Vi tycker det är skönt att fatta beslut, för det är obekvämt att dröja sig kvar vid problem, men det leder troligen till mindre originella lösningar. Med sina ord beskriver han den kända konflikten mellan att få saker ur händerna och förmågan att skapa intressanta resultat.
Lyssnade precis på Sara Haags samtal med Hedvig Hagwall Bruckner och Magnus Jakobsson. Tack för podden F&B och Komm! Mycket bra. Men det pratades väldigt lite om kommunikation.
Presentationer av reklam- och kommunikationslösningar är ofta fora för tycke och smak. Det är inte så konstigt, för köparen vet inte alltid i förväg hur bedömningen ska gå till. Då kan det gå lite hur som helst.