Nu får det vara slut på tramset

… med din kreativa ådra och trygghet i att skapa content, samt att du är grym på employer branding och älskar förändrings­arbete.”Ur platsannons, september 2022

Så stod det formulerat i en platsannons riktad till kommunikatörer jag nyligen såg. Det gjorde mig förbannad å alla kommunikatörkollegors vägnar. Kanske särskilt de unga som behöver stöd och hjälp. Men rekryteraren kan ju få en chans, tänkte jag. Så jag skickade ett mejl med en enkel fråga. Vad betyder detta?

Svaret kom i form av en upprepning av nämnda formulering med ett tillägg om att det var själva betydelsen. Dvs, ingen elaborering alls.

Jag invände tillbaka:

Med de formuleringar som står där nu så bidrar annonsen till den förflackade syn på yrket kommunikatör som nån slags allt-i-allo-syssla. Så oseriöst hade inte en annons för att hitta en jurist eller läkare varit formulerad. Så varför ska det vara så med yrket kommunikatör?

Detta har utvecklats till en problematik där folk går sönder på sina arbetsplatser. Med tolerans för oseriösa arbetsbeskrivningar som dessa blir inte arbetsmarknaden för kommunikatörer hållbar. Undersökningen Sveriges sjukaste yrke genomförd av Skandia år 2021 fastslår på sidan 14 att yrkesgruppen inom kommunikation och information står för flest antal nystartade sjukfall på grund av psykisk ohälsa.

Vi ser alltfler fall av utmattning och en känsla av att inte räcka till trots att det säkert inte är någon brist på ”kreativa ådror”. Myten om det kreativa geniet kan du läsa om på webbplatsen tillhörande en av våra mer namnkunniga kommunikationsskolor.

Rekryteraren Lotta Saxe skrev nyligen om ett exempel i raden av uppmärksammade fall. Tidningen Resumé (som är en facktidskrift för kommunikatörer) har också tagit upp ämnet ett flertal tillfällen. Den korta slutsatsen är att flummet måste bort och tydligheten fram när det gäller synen på kommunikationsarbete. I det professionella livet börjar det med rekryteringen.

Vi börjar bli många som tycker likadant. Författarna Susanne Dahlman och Mats Heide från Lunds universitet har i sin bok Strategisk intern kommunikation tagit upp frågan om kommunikatörsyrkets professionalisering. Trots att det finns gedigen utbildning på området och trots aktuell forskning på armlängds avstånd så fortsätter det publiceras orimliga platsannonser.

Så jag ska vässa min fråga genom att ställa fler frågor.

  • Hur definierar du kreativitet? (Se exempel på resonemang här.)
  • Hur definierar du psykologisk trygghet och vilken modell (typ SCARF) kan du hänvisa till?
  • Hur definierar du branding och i synnerhet employer branding?
  • Vad går förändringsarbete ut på enligt dig, hur tänker du kring förändringsprocesser och vad gör att en person ”älskar” det?

Utan svar på dessa frågor så är formuleringen i annonsen bara ryckt ur luften och orden staplade på varandra utan mening. De bidrar till ohälsa och ett icke-hållbart arbetsliv. De kan också vara orsak till konflikter på arbetsplatsen.

Med fakta, tydlighet, kunskap om metoder och inte minst ett seriöst intresse för kommunikationsfrågor kan dessa missförhållanden motverkas.

Nu är jag inte ute efter att kritisera någon personligen. Men jag tycker att en seriös rekryterare ska ställa krav på uppdragsgivaren och vägleda i vad kommunikatörsyrket går ut på. (Se till exempel Sveriges annonsörers effektinitiativ.) Håll koll, läs på, acceptera inte tuta-och-kör-mentaliteten. Var lite obekväm. Ett steg i rätt riktning är att reflektera över begrepp och ha en klar idé om vad de betyder. Tänk själv. Ingen har sagt att det är enkelt.

För det företag som är avsändare i annonsen ovan har uppenbarligen ingen koll alls. Nu får det vara slut på det här. Annonsering till konsumenter regleras marknadsjuridiskt med krav på vederhäftighet och får inte vara vilseledande eller otillbörlig. Men i platsannonsernas värld är det rena vilda västern.

Ovanstående text publicerades på Linkedin den 7 september 2022.

(Det här blogginlägget har lästs 135 gånger.)

Inspirationsbrevet Maslow

    Maslow är vårt inspirationsbrev om marknadskommunikation och varumärkesutveckling. Det publiceras nån gång i månaden. Du kan avsluta din prenumeration när du vill. Läs mer om hur dina personuppgifter hanteras.