Lite av en metakategori eftersom jag här skriver om copywriting. Det kan handla om erfarenheter och metoder. Det kan också vara inspiration. Eller reflektioner över ett ämne eller en företeelse som är kopplad till yrket.
Traditionellt är det att ansvara för reklambudskapets skrivna del. Men det är mer än så. Den övervägande delen av arbetet är att jobba insiktsdrivet för att hitta bra idéer. Just det, hitta – inte hitta på. Att börja skriva utan att ha en idé brukar sällan vara framgångsrikt.
Copywriting ligger närmare marknadsföring än skrivglädje. Den som tycker skriva är roligare än att lösa kommunikationsproblem ska nog välja ett annat yrke.
Ibland är den bästa copyn ingen copy alls. Varumärkets bästa går först. En gång skrev jag en företagspresentation och valde att ta bort rubriken på omslaget. Närmare bestämt all text. Det blev ett jävla liv, men lösningen kommunicerade bättre. Språk är inte enbart ord.
Det mesta som finns på webben är däremot skrivet i ord. Snart är det mer film än text, men filmen har oftast ett manus. I alla fall en idé. Det behövs helt enkelt fler duktiga copywriters med bra idéer.
Det var med blandade känslor jag köpte boken. Med tanke på dess förhärligande av det förflutna. Men som samlare av reklamlitteratur kunde jag förstås inte låta bli.
Laddtid är en het rankingfaktor. Du kan kolla hur bra din webbsajt presterar med hjälp av PageSpeed Insights. Nu har jag rensat och packat kod för att få bättre prestanda. Så här gick det till.
Marketing Automation eller automatiserad marknadsföring är både hyllat och utskällt. Men visst är det ett sätt att få mycket gjort samtidigt. Särskild när arbetsflödena är inställda. It’s mail o’clock!
En student ställde en fråga i gruppen Reklamsnack. Frågan gällde vilken utbildning gruppens medlemmar hade och om det fanns idéer om vad hon kunde komplettera med. Många bra svar dök upp. Jag svarade att den formella utbildningen inom marknadskommunikation är en självklar grund, men vinklade det lite åt att lära för livet av arbetskamrater.
Reklamvärlden är full av etablerade sanningar. Vissa av sanningarna har gått ur tiden, precis som deras upphovspersoner. Några är mindre påverkade av digitaliseringen. De lever vidare och får klassisk status.
Skådespelaren Mads Mikkelsen cyklar sig igenom danska traditioner och avslutar sin fantasifulla färd på bryggeriet med en öl i handen. Vägen dit är fylld av charmiga detaljer. Men vad beror det på att vi tycker så?
Strukturerad data är en nykomling på marknadsförarens agenda. Är det den som kodar som ansvarar för vad som syns i sökresultatet eller den som skriver?
Copywritern har alltid haft en nyckelroll i direktreklamen. Webbutveckling har många likheter med DM men där har copywritern hamnat i skuggan. Varför har det blivit så?