Att spänna bågen och pricka rätt

Buzzador, webbprojekt
Buzzadors affärsmodell bygger på medlemskap. Foto: Nate Johnston.

Idag den 2 september för sju år sedan hade jag inte sovit en blund på 38 timmar.

Jag var inte ensam utan flera i teamet ställde upp och jobbade som dårar för att klara leveranslöftet. Det var mitt dittills största UX-projekt och handlade om att på två månader leverera en färdig e-handelsliknande tjänst för fyra marknader på fem språk till medlemsinfluencerföretaget Buzzador. Eller rättare, till deras medlemmar.

Brett scope

Logik, medlemsresor, flöden, branding, API:er, texter, metatexter och strängar i en given budskapshierarki, bilder, webbstruktur, seo, hantering av sex miljoner mejl per år. Jesus Christ on a scooter! Vansinne på ett sätt men känslan när vi pekade om domänen till den nybyggda sajten med 400 000 importerade användarkonton (som fick behålla sina befintliga lösenord och sin historik) på rätt klockslag för sju år sedan var obeskrivlig.

Jag var projektledare för ett utvecklingsteam och ett designteam i samarbete med bland annat Hyper Islandelever. Vi satt på fyra olika orter. (Distansmöten under pandemin var ingen direkt nyhet för såna som vi.)

Bland annat var vi ofta flera personer som hade möte i samma kalkylark (Google Sheets) samtidigt. Istället för att uppdatera efter mötena uppdaterade vi under mötena. Slack däremellan var oumbärligt. Min Apple Watch skickade aviseringar ständigt. Alla gjorde ett fantastiskt jobb. Vi var helt slut, och när vi vaknade till ett par dagar senare, så var vi också mycket stolta. Det vi gjorde skulle egentligen inte vara möjligt.

🦸‍♀️ Just då njöt vi en stund av att vara superhjältar.

👉🏻 Läs mer om caset Buzzador.

Vad lärde vi oss?

Lärdomarna av projektet är flera. En av dem är att vi människor klarar mer än vi tror när viljan finns men att vi måste ha tid för vila och återhämtning efter en så högintensiv prestation. Annars går vi sönder. Jobbar vi på elitidrottares nivå så vet vi detta. När det gäller ger vi allt.

En annan lärdom är att att krossfunktionalitet är en enorm tillgång. Fler individer betyder inte nödvändigtvis effektivare eller snabbare team. Underbemanning kan visserligen vara en realitet men inte alltid. Arbetsmetod och handlingskultur kan göra stor skillnad. Forskning stödjer också det påståendet.

Läs mer om hur vi jobbar med webbutveckling och vad vi lärt oss sedan det här projektet. Kolla också in våra workshops.

(Det här blogginlägget har lästs 875 gånger.)

Inspirationsbrevet Maslow

    Maslow är vårt inspirationsbrev om marknadskommunikation och varumärkesutveckling. Det publiceras nån gång i månaden. Du kan avsluta din prenumeration när du vill. Läs mer om hur dina personuppgifter hanteras.