Workshops

Människor behöver inte borr­maskiner utan hål. Skruva till din behovsuppfattning i en workshop.

CopywritingTjänstedesign

Om workshops

Workshops är är både uppfriskande och nyttiga. Dessutom är det ett bra sätt att lära känna varandra inför ett fortsatt samarbete. Vi har stor erfarenhet av varumärkesutveckling, kommunikationsstrategi, marknadskommunikation, paketering och design, UX och webbutveckling med Wordpress som CMS.

Dessa erfarenheter delar vi gärna med oss av i workshopformat.


Identitet och relation

Syfte med workshopen

Förstå betydelsen av differentiering. (För avancerade varumärkesworkshops, se varumärkesstrategi.)

Workshops, identitet och relation
Vad man gör är en sak. Hur man gör det är en annan. Foto: Errico Boccia.

Upplägg

En inspirationsworkshop för kreativt tänkande med utgångspunkt i varumärken och hur varumärken agerar. Under övningen härleder vi fram att varumärken består av en identitetsdel och en relationsdel. Dvs, vad varumärket gör och hur det gör det.

Deltagarna får under ett antal övningar känna på begreppen konkurrentanalys och strategisk positionering. Mot slutet av workshopen får alla pröva att, med hjälp av nya insikter, formulera sitt företags eller sin produkts övergripande löfte till marknaden.

Moment

  • Deltagarna får en uppgift.
  • Vi går igenom slutsatser från uppgiften.
  • Vi gör samma övning med en konkurrents varumärke.
  • Vi gör samma övning med vårt eget varumärke.

Detta skapar funderingar kring differentiering och särskiljande, säljbara fördelar.

WorkshopIdentitet och relation
KategoriVarumärkesutveckling, första perspektivet: Upptäckt
DeltagareStyr- och lednings­grup­per eller marknads- och kommunikationsavdelningar om 5–20 delta­gare på företag som vill påbörja eller precis har startat sin varumärkesresa.
Pris
22 500 kr
FörkunskaperGrundläggande
Tidsåtgång för deltagare3–4 tim (fm/em) exklusive förberedelser.

Beställ workshop

Frågor? → Vi svarar i chatten


Behovsupptäckter

Syfte med workshopen

Förstå betydelsen av kundinsikter.

Upplägg

Hur stora är dom? Och när gör folk dom? När Black & Decker började intressera sig lite mer för kundernas verkliga behov (hålen) fick det positiva konsekvenser för deras varumärke. De upptäckte kunden på nytt och kunde omvärdera relevansen i sina produktargument.

Begreppet behovs­­upptäckter är mycket mer givande att jobba med än affärsidéer. Ordet i sig har en förmåga att frigöra nya tankegångar om vad kunder, medlemmar eller andra målgrupper i själva verket är intresserade av.

Behovs­upptäckter är en halv dags inspira­tions­­­workshop som hämtar energi från ditt företags ursprungliga idé och väcker lusten i marknads­förings­­arbetet på nytt.

Moment

  • Exempel, andra varumärken.
  • Relevansen ökar närmare behovet.
  • Behovs som branschen upptäckt, respektive ni har upptäckt.
  • De grundläggande mänskliga behoven.
  • Övning: Vilket problem löser vi åt människor? Vilket behov som vi tillgodoser ger oss rätten att existera?

Detta skapar funderingar kring vår egen behovsuppfattning. Vi erbjuder A, B och C, men är det verkligen vad kunderna behöver?

WorkshopBehovsupptäckter
KategoriVarumärkesutveckling, första perspektivet: Upptäckt
DeltagareStyr- och lednings­grup­per om 5–20 delta­gare på företag som vill starta en posi­tiv förändring.
Pris
22 500 kr
FörkunskaperGrundläggande
Tidsåtgång för deltagare3–4 tim (fm/em) exklusive förberedelser.

Beställ workshop

Frågor? → Vi svarar i chatten


Budskapshierarki

Syfte med workshopen

Förstå skillnaden mellan varumärkeslöfte, tjänstelöfte, argument och erbjudande.

Workshops, budskapshierarki
Läs mer om budskapshierarki.

Upplägg

En praktisk workshop för att ta fram konkreta budskap kopplat till kommunikationsstrategi och försäljningsutveckling. Vi går igenom en användbar struktur anpassad efter köpresan. Budskapshierarkin delar in kundlöften i olika nivåer beroende på hur köpmogen mottagaren är och vilken plats mottagaren möter budskapet på.

Moment

  • De olika nivåerna i budskapshierarkin.
  • Vad driver köp? (B2B, Lunds universitet).
  • Vad driver köp? (B2C, Lunds universitet).
  • Börja på nivå 3, fakta och fördelar.
  • Övning: Ta fram fakta och fördelar för tjänsten A.
  • Brand Mindspace-modellen (anpassad); funktionell, social, mental och upplevelsebaserad dimension.
  • Övning: Testa att ta fram ett varumärkeslöfte.

Detta ger redskap för att ta fram och förstärka de egna budskapen, framför allt tjänstelöften, vilket kan vara användbart på landningssidor.

WorkshopBudskapshierarki
KategoriVarumärkesutveckling, andra perspektivet: Budskap
DeltagareMarknadsansvariga eller kommunikatörer om 5–20 delta­gare på företag som vill vässa säljargument för produkter, tjänster och kampanjer.
Pris
22 500 kr
FörkunskaperMer än grundläggande
Tidsåtgång för deltagare3–4 tim (fm/em) exklusive förberedelser.

Beställ workshop

Frågor? → Vi svarar i chatten


Digital kundresa

Workshops, kundresan
#workworkwork

Syfte med workshopen

Du är nyfiken på hur du kan målstyra ditt kommunikationsarbete på webbsajten och få bättre resultat. Du vill också driva den frågan internt och skapa förståelse för begrepp som kund- och köpresor, säljtrattar, konvertering och budskapshierarki.

Här mappar vi upp den grundläggande kundresan som vi vill att din besökare ska göra på din webbsajt. Samtidigt ser vi vad vi behöver för innehållskomponenter och landningssidor för att lyckas.

WorkshopDigital kundresa
KategoriWebbsajter, UX
DeltagareProjekt- eller styrgrupper om 2–6 delta­gare på företag som vill öka sin webbsajts prestationsförmåga.
Pris
Begär estimat
FörkunskaperGrundläggande webbkunskaper
Tidsåtgång för deltagare3–4 tim (fm/em) exklusive förberedelser.

Beställ workshop

Frågor? → Vi svarar i chatten


Vill du kavla upp ärmarna i en workshop?

Kul, fyll i formuläret och hämta en kaffe så hörs vi innan det kallnat.

Vad intresserar dig mest?

0