Kommunikations­byrå i Stockholm

Med inriktning på strategisk kommunikation.

Kommunikations­byrån ELM

ELM står för Eric Lindesvärd Marknadskommunikation. Verksamheten startades av mig år 2010 efter 18 år i reklambranschen. Eller 36 år om du räknar in övertiden. Jag har jobbat länge som copywriter, i Stockholm, Malmö och Köpenhamn, och efter samarbete med flera svenska och internationella företag, lockades jag av att börja arbeta som fristående konsult. Givetvis inte ensam utan tillsammans med flera duktiga specialister så att vi kunde ta oss an riktiga uppdrag.

Jag hade med mig erfarenhet av PR- och reklamuppdrag från samarbeten med konsument- och b2b-varumärken som Absolut Vodka, Fjällräven, Procter & Gamble, Jetpak, Sony Music, ABB, Electrolux, Polariod, Mercedes-Benz med flera.

Idén om en egen verksamhet som var mer inriktad på problemlösning i det nya digitala medielandskapet hade börjat gro. Tanken på att bygga kreativa kampanjer som aldrig upphör, som alltid blomstrar online, till skillnad från åtgärder som vissnar efter begränsade kampanjperioder, var tilltalande tyckte jag. Branschen som helhet var rätt trög på det området vid den här tiden.

Organisationen

Det är med stolthet vi kan säga att vi är en av Stockholms minsta kommunikationsbyråer. Organisationen är obetydligt mer komplex än ett järnspett. Vår erfarenhet är att effektivitet beror mer på rätt processer och tankesätt än på arbetsgruppens storlek.

Vi jobbar tillsammans med partners och bildar projektteam för att lösa kundernas kommunikationsproblem så skarpsinnigt som möjligt. Vanligtvis består arbetsgruppen av 2–4 personer med projektledare, copywriter, designer och kodare. Det händer att vi samarbetar med hungriga elever från till exempel Hyper Island.

Uppdragen

Marknadskommunikation är utgångspunkten i allt vi gör. En mix av marknadsföring, kommunikation och kreativitet. Enligt oss handlar strategisk kommunikation om intresse och förståelse för två saker. Affärer och människor. Med rätt basfakta på bordet kan vi föreslå kreativa lösningar på de kommunikationsproblem som vid varje tillfälle dyker upp hos våra kunder.

Ofta får jag själv en konsultroll där jag hjälper marknads- eller kommunikationsfunktionen att tillsammans med ledningsgrupp och styrelse utveckla en varumärkesplattform. Detta angränsar i sin tur arbete med internkommunikation och principer och metoder för detta. Internkommunikation och marknadskommunikation har många beröringspunkter. Mot slutet av dagen, som britterna brukar säga, så är det ett och samma varumärke. Allt hänger ihop.

Arbetet med en varumärkesplattform kan se lite olika ut beroende på var någonstans i processen organisationen befinner sig. Därför har vi tagit fram en strategisk varumärkesmodell med fyra olika perspektiv snarare än handfasta planer.

Vi är också med och producerar jobben, till exempel kampanjer och webbsajter, från idé till leverans. Vi genomför ofta workshops för att snabbt komma igång med projekt. Det går i de flesta fall snabbare än att be dig som är uppdragsgivare om en relevant brief.

Alla kalla fakta

Kontakta oss

Är du nyfiken på hur vi kan hjälpa dig lyckas med din marknadskommunikation?

    0

    Maslow är vårt inspirationsbrev om marknadskommunikation och varumärkesutveckling. Det publiceras nån gång i månaden. Du kan avsluta din prenumeration när du vill.