Om varumärkesstrategi
Tjänsten varumärkesstrategi är en serie rätt tuffa workshops (5–8 st) som, med hänsyn till företagets nuläge och kundernas behov, knäcker några av de vanligaste kommunikationsproblem din organisation kan ställas inför.
Här kavlar vi upp ärmarna tillsammans. Delmomenten i varumärkesstrategin hämtas från varumärkesmodellen.
Vitsen är inte att få med varumärkesmodellens samtliga delmoment, utan att få igång värdefulla diskussioner om det som har mest praktisk betydelse för just ditt företag. Även intern kommunikation och rekrytering, varumärkets roll i den ivriga jakten på talangerna, är med i bilden.
Vi tar stora varumärkesvarvet med exempelvis
- SWOT:en (ofta en bra start),
- funktionella målgrupper och personas,
- affärsidé och behovsupptäckt,
- differentieringssträcka,
- varumärkets uppgift,
- varumärkets vision,
- mätbara kärnvärden,
- identitetsfrågor,
- positionsdrivare respektive volymdrivare och slutligen
- varumärkeslöfte och huvudbudskap (brand positioning statement).
Är du redan klar över grundläggande behov, målgrupper och kärnvärden kan det räcka med lilla varumärkesvarvet. Då hoppar vi direkt på…
- varumärkeslöfte och huvudbudskap (brand positioning statement),
- arbetsgivarvarumärkets laddning (employer branding),
- hisspitch och boilerplate,
- produktlöften och kundfördelar i korta och långa varianter,
- en budskapshierarki anpassad efter kundresan och
- positionsdrivare respektive volymdrivare bland produkterna.
I det här arbetet är struktur livsviktigt. Ungefär som ackordföljden i en låt. Vi lyssnar av alla affärsmässiga verser och refränger, och tar in perspektiv från utvalda nyckelpersoner på företaget, innan vi sätter ihop den nya varumärkesmelodin.
Inför varje workshop får deltagarna en nöt att knäcka eller något att fundera kring. Under arbetets gång börjar deltagarna upptäcka musiken mellan ackorden. Varumärkesarbetet vi utför tillsammans lyfter deltagarnas blickfält framåt i en stimulerande färdriktning. Eric tar rollen som processledare och inspiratör i projektet.
Vidareläsning
- Aktuella exempel på varumärkesuppdrag.
- Vad är strategisk kommunikation?
- Hela den strategiska varumärkesmodellen med 4 perspektiv och 12 delmoment.
Målgrupp för varumärkesstrategi
Varumärkesstrategi vänder sig till marknadsavdelningar, informationsavdelningar, styrgrupper och personer i ledande befattningar på målmedvetna företag med fler än 50 anställda. Tidsåtgången för att jobba fram en varumärkesplattform är ca 3–6 månader, men inte effektiv tid förstås, utan det inkluderar alla beslutsgångar.
Kontakta mig
Jag vänder mig till dig som jobbar professionellt med marknadskommunikation och varumärkesutveckling. Kan jag stötta ditt företag eller din organisation? Boka en tid för kort samtal.