Anställningar och uppdragsgivare
Eric Lindesvärd Marknadskommunikation
Eric Lindesvärd Marknadskommunikation (ELM) är en av Sveriges minsta kommunikationsverkstäder. Vår organisation är obetydligt mer komplex än ett järnspett. På senare tid har vi fördjupat oss i digitala kundmöten, ux och tjänstedesign. Redskapen för att designa varumärkesupplevelser har aldrig varit fler. Det är en spännande tid. Vi är glada för att vi får vara med om det här. Sedan 2015 är ELM med i Googles partnerprogram och har certifieringar i Google Analytics och Google Adwords. År 2018 fick bolaget högsta möjliga kreditbetyg (guldstatus) från UC, vilket intygar att vi är en trygg och solid partner att göra affärer med.
Sagt om Eric
Eric har arbetat med oss och olika projekt med fokus på websida och copy under en längre tid! Vi är väldigt nöjda med det arbetet! Eric är en trevlig och väldigt engagerad person som alltid kommer med bra inputs och brinner för det han gör! Full pott.
Daniel Olausson, Operations Manager, Buzzador
Time after time Eric has shown that he is a great source of creativity and a master of the written word. Understanding our needs he has successfully helped us during a number of campaigns. One campaign that stood out extra was the Kånken 30-year campaign that later was awarded for the creativity.
Jerry Engström, marknadschef, Fjällräven
Vi anlitade Eric för att ta fram texterna och sätta “tonen” på företagets nya hemsida. Eric gjorde en lysande insats och lyckades verkligen att få rätt känsla i språket. Vi ger honom våra bästa rekommendationer.
Patrik Nyström, VD, Bisma
Det var en fröjd att jobba tillsammans med Eric! Med enkla metoder och effektiva verktyg hjälpte Eric oss att utveckla vår marknadsföringsplan. Vi är väldigt nöjda med det som Eric levererade. Erics professionalism, kunskap och genuina intresse för det vi gör gjorde att vi kände att fullt förtroende från första dagen.
Johan Ekelund, kund och marknad, Essvision
Eric went well beyond the scope of the project and did a fantastic job — overperfomer in every way!
Alexander Rodriguez Forsgren, VD, Active Brands Group
Eric hjälpte oss i vår utveckling av hemsida och varumärke. Han är kreativ, engagerad (väldigt!), kunnig och uppfinningsrik. Eric hade en bra vision, satte upp mål och har gett oss nya affärsmöjligheter och ett nytt synsätt på digital marknadsföring. Efter projektet har Eric varit inblandad och involverad i vår fortsatta utveckling, och har fortsatt vårt förtroende.
Lars Sjöberg, VD, Radea
Workshop Retailcom
Workshop var Absoluts lead agency för channel marketing. Här jobbade jag med retailstrategi och kampanjer för on-trade och off-trade (barer, restauranger och butiker) på 126 marknader. Tog bland annat fram skalbara konceptet Premium Variety för kampanjinitiativet Absolut Drinks och konceptet So Many Reasons för Absolut i Polen. Alla kampanjlösningar och presentationer skrevs på absolut engelska. Uppdragsgivaren var mäktig och kunde mobilisera alla copywritrar på alla sina byråer i världen under ett helt dygn. Idéerna vi presenterade åkte antingen i papperskorgen eller rullades ut globalt. För mig var det både och.
Röjning & Co
Om jag tidigare lärt mig och till större delen arbetat med varumärkeskommunikation, så lärde jag mig här mer om hela kedjan från varumärke till butik. Jag rekryterades till byrån av bolagets ordförande Mikael Schreij, som också var vVD på börsnoterade A-Com, för att utveckla verksamheten kreativt. Röjning var en av de 30 största reklambyråerna i Sverige. Vi tillhörde Reklamsveriges A-lag, enligt tidningen Affärsvärlden. Men det räckte inte för oss. Under några år drev vi en kreativ förändringsprocess som kulminerade i Fjällrävens globala huvuduppdrag. Här skrev jag bl a Fjällrävens brand book, varumärkeslöfte och friluftsmanifest Quality Time för lansering i Europa och USA.
Det som gjorde Fjällräven-caset så roligt var att vi jobbade bra i teamet och vann en del priser. Men framför allt att vi skapade så fina resultat under några år. Varumärket klättrade från en 186:e plats i mätningarna till att bli Sveriges näst mest populära varumärke efter Google — men före Apple.
Jag satt också med i byråns ledningsgrupp.
Stockholm Södra Reklambyrå
Här skrev jag bland annat Studieförbundet Bildas varumärkesplattform i samråd med förbundsledning och styrelse. Ny identitet och hela paketet. Anders och jag åkte landet runt och presenterade våra lösningar. Var också med och utvecklade ett nytt affärsområde, internkommunikation, på byrån. Nyheten lanserade vi med en PR-kampanj. På uppdrag av oss genomförde Temo en undersökning som visade att svenska folket kände till sina arbetsgivares visioner, mål och strategier – men att enbart 25 procent av de tillfrågade verkligen trodde på målen. Vad händer med alla varumärkeslöften om bara 25 procent av medarbetarna tror på dem? undrade vi. Undersökningen uppmärksammades på helsidor i SvD, Resumé och en del andra tidningar. Jag hann också med att skriva en debattartikel i Resumé om bristen på väl formulerade affärsidéer i näringslivet.
Eriksson & Gullberg Reklambyrå
Byrån drevs av Bosse som var uppvuxen på legendariska Carlsson & Broman. Vi var som ett riktigt ösregn när vi var som bäst för detaljhandeln. Håkan och jag, som låg bakom bland annat kampanjen för Trafik i Mälardalen, började här som kreativt team. Jag utvecklade vid sidan av det dagliga skrivarbetet reklambyråns arbets- och planningprocess tillsammans med Mats Carlmark och Karin Stare från mediebyrån CIA Mediaedge. Här väcktes mitt intresse för planning på allvar. Tog fram mallar för kundbriefer och kreativa briefer med reklambyråer från den stora världen som förebilder. Byrån var med i fajten om Månadens kampanj i Resumé ett flertal gånger och vann DN:s Reklamcup år 2001.
Dowell Stubbs Marketing Communications
Dowell Stubbs var en internationell reklambyrå i Stockholm driven av amerikaner och engelsmän. Här fick jag lära mig att tänka, jobba och konceptutveckla på engelska. Jag var anställd på byrån i Stockholm och åkte ofta ner till kontoret i Malmö. För kunden Echoo Industries med namnkunniga affärsänglar i spetsen skrev jag ett brand positioning statement, Mind Reading is Next, inför varumärkets lansering i Europa. Fortfarande rätt nöjd med den. Detta var strax innan nålen träffade IT-ballongen.
Agvald & Partners Annonsbyrå
Kampanjen för Trafik i Mälardalen blev särskilt omnämnd i Resumés Månadens kampanj. Den gav även upphov till en del ryggdunk från branschen vilket vi inte alls var vana vid. En kampanj vi gjorde för ABB Control blev deras bästa någonsin med en försäljningsökning på över 30 procent. Vår företagspresentation för konsultbolaget Vendator, utformad som ett exklusivt magasin, beställdes i en särskild upplaga av Svenskt Näringsliv för att de tyckte den främjade företagande. (Enligt rykten efter tips från Mona Sahlin.) Jag skrev en del debattartiklar om kommunikation och upphovsrätt i Resumé. Höll även workshops i varumärkesutveckling för ledningsgrupper enligt en metod jag fick lära mig av Peter Beskow och Hans Åberg, fd Ehrenstråhle. Hjälpte flera företag med deras strategiska kommunikation. Var som besatt av det vid den här tiden och är väl egentligen det fortfarande.
Egen verksamhet/Strömmen Annonsbyrå
Drev min egen firma och satt på kreativa shopen Strömmen Annonsbyrå. Våra jobb på Strömmen uppmärksammades några gånger i världspressen Resumé. Jag tror någon på redaktionen gillade oss för vår brittiske designer hade ett annorlunda formspråk och en egen stil. (Vi jobbade senare ihop på både Agvald & Partners och Dowell Stubbs.) Gjorde också konsultjobb åt Stenström & Co för Audi. Fick frågan om jag ville bli reklamchef på VAG men tackade nej. Hade viktigare saker för mig, tyckte jag.
KGN Brands/RMR & Co
KGN Brands var en dansk reklambyrå (Saatchi & Saatchi) som senare slogs samman med svenska reklambyrån RMR & Co. Jag var en av projektledarna för uppdragsgivaren Mercedes-Benz. Var med och startade upp byråns Stockholmskontor på Sturegatan i samband med att Mercedes-Benz moderbolag etablerade sig i Sverige. Tillbringade en hel del tid på stormöten i Köpenhamn. Jag hanterade bland annat events och ÅF-träffar i samband med Mercedes-Benz huvudsponsorskap för VM i Friidrott i Göteborg år 1995. Vi lanserade under den här tiden Mercedes-Benz C-klass vilket var en stor bilnyhet i litet format. Sen kom A-klassen. Bilen som misslyckades i det berömda svenska älgtestet och fick öknamnet Mercedes Vältklasse.
PR-byrån Rinfo
Anställd som PR-konsult och skribent. Fick som nyutexaminerad marknadsekonom från Berghs lära mig att ta fram artikellistor, intervjua viktiga personer, vinkla artikelmaterial och att skriva. Särskilt intervjutekniken var lärorik. När jag senare började i reklambranschen förvånades jag över hur copywritrar ofta satt still vid sina skrivbord. Jag var ju van att röra på mig och göra research genom att söka upp folk. Idéerna om vad jag skulle skriva kom alltid i mötet med andra. Rinfo var bolaget som var först med att göra redaktionella företagsbilagor i Dagens Industri. Content marketing var inget det pratades om då. Men det var precis vad vi plogade väg för. Byrån köptes senare av Grey-nätverket och heter idag Cohn & Wolfe.
Cursor Data Apple Center
Anställd som fältsäljare. Sålde Macar med programvaror och kringutrustning. Ansvarade för egen besöksbokning och avslut med kunder. Fick lära mig komplex försäljning med behovsanalys enligt SPIN-metoden. (Med komplex menas lång säljcykel, stort kundåtagande, flera beslutssteg och lång fortsatt kundrelation.) Mina största kunder fanns i byråvärlden och hette Observera Grey, Producera och Rinfo. Skrev debattartiklar om desktop publishing i Resumé och Macpressen. Från det här jobbet tog jag med mig värdefulla kunskaper om försäljningsyrkets villkor och förutsättningar. Till exempel att du för varje »nej tack« kommer närmare ett »ja tack«. Så är säljarens vardag. Ibland tror jag också att säljerfarenheten har gjort mig till en bättre copywriter.
Utbildningar och kurser
- Certifiering i Google Adwords, digital annonsering, 2016.
- Certifiering i Google Analytics, digital analys, 2015.
- Robert McKees Storynomics Seminar, Regent’s University, London, 2015.
- Skrivarstuga med Jan Cederquist, Krägga Herrgård, 1997.
- ARU, ansvarig reklamutgivare, Sveriges Reklamförbund, 1993.
- UGL, ledarskapsträning, Berga Örlogskolor, 1993.
- RMI-Berghs, diplomerad marknadsekonom, DRMI, 1990–92.
- Stockholms Universitet, allmän psykologi, 1990.
- Apple Sales School, SPIN-metoden, 1989.
- Berzeliusskolan, 4-årigt tekniskt gymnasium, 1986.
Specialiteter
Strategic thinkers see problems before they see solutions. Non strategic thinkers see solutions before they see problems.”Graham Robertson, Beloved Brands
När jag inte jobbar
Jag har spelat trummor i olika band sedan 15-årsåldern. Spelade in en platta med mitt första band när jag var 17. En av mina största stunder som musiker var ett gig med bandet Judah (numera Cab Ryker) inför tiotusen åskådare på festivalen Bochum Total (tio gånger större än Roskildefestivalen) strax utanför Düsseldorf. En annan höjdpunkt var turnén med Pseudo Sun och Nik Turner, en av originalmedlemmarna i legendariska spacerockbandet Hawkwind. Nu spelar jag med Stockholmsbandet Brain.