Detta har hänt

Anställnin­gar och uppdragsgivare

Eric Lindesvärd Marknadskommunikation

Från 2010AFA FörsäkringArbetsgivarföreningen KFOBusiness Service ClubBuzzadorColumbi ResearchCloud NineCom HemFjällrävenFotograf Niklas PalmklintGarageplatsen.seHeyComIkanobankenKooperation Utan GränserKooperativa Förbundet (KF)Länna MöblerMenticeMindsetRadeaStudieför­bundet BildaSvensk KooperationSWR Media Ltd (London)Systemtext10ten FonderThe Teem

Eric Lindesvärd Marknadskommunikation (ELM) är en av Sveriges minsta kom­muni­ka­tionsverkstäder. Vår organisation är obetydligt mer komplex än ett järnspett. På senare tid har vi fördjupat oss i digitala kundmöten, ux och tjänstedesign. Redskapen för att designa varumärkesupplevelser har aldrig varit fler. Det är en spännande tid. Vi är glada för att vi får vara med om det här. Sedan 2015 är ELM med i Googles partnerprogram och har certifieringar i Google Analytics och Google Adwords. År 2018 fick bolaget högsta möjliga kreditbetyg (guldstatus) från UC, vilket intygar att vi är en trygg och solid partner att göra affärer med.

Sagt om Eric

Eric har arbetat med oss och olika projekt med fokus på websida och copy under en längre tid! Vi är väldigt nöjda med det arbetet! Eric är en trevlig och väldigt engagerad person som alltid kommer med bra inputs och brinner för det han gör! Full pott.

Daniel Olausson, Operations Manager, Buzzador

Time after time Eric has shown that he is a great source of creativity and a master of the written word. Understanding our needs he has successfully helped us during a number of campaigns. One campaign that stood out extra was the Kånken 30-year campaign that later was awarded for the creativity.

Jerry Engström, marknadschef, Fjällräven

Vi anlitade Eric för att ta fram texterna och sätta “tonen” på företagets nya hemsida. Eric gjorde en lysande insats och lyckades verkligen att få rätt känsla i språket. Vi ger honom våra bästa rekommendationer.

Patrik Nyström, VD, Bisma

Det var en fröjd att jobba tillsammans med Eric! Med enkla metoder och effektiva verktyg hjälpte Eric oss att utveckla vår marknadsföringsplan. Vi är väldigt nöjda med det som Eric levererade. Erics professionalism, kunskap och genuina intresse för det vi gör gjorde att vi kände att fullt förtroende från första dagen.

Johan Ekelund, kund och marknad, Essvision

Eric went well beyond the scope of the project and did a fantastic job — overperfomer in every way!

Alexander Rodriguez Forsgren, VD, Active Brands Group

Eric hjälpte oss i vår utveckling av hemsida och varumärke. Han är kreativ, engagerad (väldigt!), kunnig och uppfinningsrik. Eric hade en bra vision, satte upp mål och har gett oss nya affärsmöjligheter och ett nytt synsätt på digital marknadsföring. Efter projektet har Eric varit inblandad och involverad i vår fortsatta utveckling, och har fortsatt vårt förtroende.

Lars Sjöberg, VD, Radea

Workshop Retailcom

2009–2010The Absolut Company

Workshop var Absoluts lead agency för channel marketing. Här jobbade jag med retail­strategi och kampanjer för on-trade och off-trade (barer, restauranger och butiker) på 126 markna­der. Tog bland annat fram skalbara konceptet Premium Variety för kampanj­initia­tivet Absolut Drinks och kon­ceptet So Many Reasons för Absolut i Polen. Alla kampanj­lösnin­gar och presentationer skrevs på absolut engelska. Uppdragsgivaren var mäktig och kunde mobilisera alla copywritrar på alla sina byråer i världen under ett helt dygn. Idéerna vi presenterade åkte antingen i papperskorgen eller rullades ut globalt. För mig var det både och.

Röjning & Co

2004–2009AGACoop SverigeDHL ExpressFjällrävenFujitsu ServicesFujitsu SiemensGoodyear Dunlop NordicJetpakKooperation Utan GränserLife-butikernaNokiaOpel SverigeProcter & Gamble (Pampers)Symantec NordicVägverket

Om jag tidigare lärt mig och till större delen arbetat med varumärkes­kommunikation, så lärde jag mig här mer om hela kedjan från varumärke till butik. Jag rekryterades till byrån av bolagets ord­förande Mikael Schreij, som också var vVD på börs­noterade A-Com, för att utveckla verk­samheten kreativt. Röjning var en av de 30 största reklam­byråerna i Sverige. Vi tillhörde Reklam­sveriges A-lag, enligt tidningen Affärsvärlden. Men det räckte inte för oss. Under några år drev vi en kreativ föränd­rings­pro­cess som kul­mine­rade i Fjäll­rävens glo­bala huvud­upp­drag. Här skrev jag bl a Fjällrävens brand book, varu­märkes­löfte och friluftsmanifest Quality Time för lan­sering i Europa och USA.

Det som gjorde Fjällräven-caset så roligt var att vi jobbade bra i teamet och vann en del priser. Men framför allt att vi skapade så fina resultat under några år. Varumärket klättrade från en 186:e plats i mätningarna till att bli Sveriges näst mest populära varumärke efter Google — men före Apple.

Jag satt också med i byråns ledningsgrupp.

Fredrik Lewander och Eric Lindesvärd pitchar på Fjällräven
Pitchfeber och midnattsolja. Vi vann Fjällrävens förtroende globalt.

Stockholm Södra Reklambyrå

2002–2004AntalisAtrium FastigheterStudie­för­bundet BildaFastighets­bolaget DrottKooperation Utan GränserSkanskaVärmdö Marknad

Här skrev jag bland annat Studie­­förbundet Bildas varu­märkes­platt­form i samråd med förbunds­ledning och sty­relse. Ny iden­ti­tet och hela pake­tet. Anders och jag åkte landet runt och pre­sente­rade våra lös­nin­gar. Var också med och utveck­lade ett nytt affärsområde, intern­kommunikation, på byrån. Nyheten lan­serade vi med en PR-kampanj. På upp­drag av oss genom­­förde Temo en under­sökning som visade att svenska folket kände till sina arbets­givares visioner, mål och strate­gier – men att enbart 25 procent av de tillfrå­gade verkligen trodde på målen. Vad händer med alla varu­märkes­löften om bara 25 procent av medarbetarna tror på dem? undrade vi. Under­sökningen upp­märk­sammades på hel­sidor i SvD, Resumé och en del andra tid­ningar. Jag hann också med att skriva en debatt­artikel i Resumé om bris­ten på väl formu­lerade affärsidéer i näringslivet.

Eriksson & Gullberg Reklambyrå

2000–2002ELFAIncoordJohn MattsonHilding SängarSkanskaKodak Image Center­butikernaMega SkivakademienSony MusicStockholm VattenUniversum

Byrån drevs av Bosse som var uppvuxen på legendariska Carlsson & Broman. Vi var som ett riktigt ösregn när vi var som bäst för detaljhandeln. Håkan och jag, som låg bakom bland annat kampanjen för Trafik i Mälardalen, började här som kreativt team. Jag utvecklade vid sidan av det dagliga skriv­arbetet reklambyråns arbets- och planning­process tillsammans med Mats Carlmark och Karin Stare från mediebyrån CIA Mediaedge. Här väcktes mitt intresse för planning på allvar. Tog fram mallar för kund­briefer och kreativa briefer med reklam­byråer från den stora världen som före­bilder. Byrån var med i fajten om Månadens kampanj i Resumé ett flertal gånger och vann DN:s Reklamcup år 2001.

Stockholm Vatten
Stockholm Vatten och Eriksson & Gullberg. Stolta vinnare i Reklamcupen.

Dowell Stubbs Marketing Communications

2000AcademediaBPB GyprocEchoo IndustriesElectroluxGul & BlåMannheimer SwartlingMiller Freeman

Dowell Stubbs var en internatio­nell reklam­byrå i Stockholm driven av ameri­kaner och engels­män. Här fick jag lära mig att tänka, jobba och konceptutveckla på engelska. Jag var anställd på byrån i Stockholm och åkte ofta ner till kontoret i Malmö. För kunden Echoo Industries med namn­kunniga affärsänglar i spetsen skrev jag ett brand positioning statement, Mind Reading is Next, inför varu­märkets lansering i Europa. Fortfarande rätt nöjd med den. Detta var strax innan nålen träffade IT-ballongen.

Agvald & Partners Annonsbyrå

1997–2000ABB ControlABB MotorsAhlsellBPB GyprocCramoEnergimyndighetenTrafik i MälardalenVendatorProdermSJ

Kampanjen för Trafik i Mälardalen blev särskilt omnämnd i Resumés Månadens kampanj. Den gav även upphov till en del ryggdunk från branschen vilket vi inte alls var vana vid. En kampanj vi gjorde för ABB Control blev deras bästa någonsin med en försäljningsökning på över 30 pro­cent. Vår företagspresentation för konsultbolaget Vendator, utformad som ett exklusivt magasin, beställdes i en särskild upplaga av Svenskt Näringsliv för att de tyckte den främjade företagande. (Enligt rykten efter tips från Mona Sahlin.) Jag skrev en del debattartiklar om kommunikation och upphovsrätt i Resumé. Höll även workshops i varumärkesutveckling för lednings­grupper enligt en metod jag fick lära mig av Peter Beskow och Hans Åberg, fd Ehrenstråhle. Hjälpte flera före­tag med deras strate­giska kommuni­kation. Var som besatt av det vid den här tiden och är väl egentligen det fortfarande.

Egen verksamhet/Strömmen Annonsbyrå

1995–1997ElectroluxHill’s Pet FoodIKEA (konceptet Bo Klok)ITT FlygtOptosof (Bonniers)Polaroid (kameror)SkanskaSvenska Turistföreningen

Drev min egen firma och satt på kreativa shopen Strömmen Annonsbyrå. Våra jobb på Strömmen uppmärksammades några gånger i världspressen Resumé. Jag tror någon på redaktionen gillade oss för vår brittiske designer hade ett annorlunda formspråk och en egen stil. (Vi jobbade senare ihop på både Agvald & Partners och Dowell Stubbs.) Gjorde också konsultjobb åt Stenström & Co för Audi. Fick frågan om jag ville bli reklamchef på VAG men tackade nej. Hade viktigare saker för mig, tyckte jag.

KGN Brands/RMR & Co

1994–1995Mercedes-Benz SverigeMercedes-Benz Danmark

KGN Brands var en dansk reklambyrå (Saatchi & Saatchi) som senare slogs samman med svenska reklambyrån RMR & Co. Jag var en av projekt­ledarna för uppdrags­givaren Mercedes-Benz. Var med och startade upp byråns Stockholms­kontor på Sture­gatan i samband med att Mercedes-Benz moder­bolag eta­blerade sig i Sverige. Till­bringade en hel del tid på stor­möten i Köpen­hamn. Jag han­terade bland annat events och ÅF-träffar i sam­band med Mercedes-Benz huvud­spon­sor­skap för VM i Friidrott i Göteborg år 1995. Vi lan­serade under den här tiden Mercedes-Benz C-klass vilket var en stor bilnyhet i litet format. Sen kom A-klassen. Bilen som miss­lyckades i det berömda svenska älg­testet och fick öknamnet Mercedes Vält­klasse.

PR-byrån Rinfo

1992–1994CanonCap GeminiIntelTeliaÅngpanneföreningen

Anställd som PR-konsult och skribent. Fick som nyutexaminerad marknadsekonom från Berghs lära mig att ta fram artikellistor, intervjua viktiga personer, vinkla artikelmaterial och att skriva. Särskilt intervjutekniken var lärorik. När jag senare började i reklam­branschen för­vånades jag över hur copy­writrar ofta satt still vid sina skrivbord. Jag var ju van att röra på mig och göra research genom att söka upp folk. Idéerna om vad jag skulle skriva kom alltid i mötet med andra. Rinfo var bolaget som var först med att göra redak­tio­nella företags­bilagor i Dagens Industri. Content marketing var inget det pratades om då. Men det var precis vad vi plogade väg för. Byrån köptes senare av Grey-nätverket och heter idag Cohn & Wolfe.

Cursor Data Apple Center

1988–1992Apple Macintosh

Anställd som fältsäljare. Sålde Macar med program­varor och kring­utrustning. Ansva­rade för egen besöks­bokning och avslut med kunder. Fick lära mig komplex för­sälj­ning med behovs­analys enligt SPIN-metoden. (Med komplex menas lång säljcykel, stort kundåtagande, flera besluts­steg och lång fortsatt kundrelation.) Mina största kunder fanns i byråvärlden och hette Observera Grey, Producera och Rinfo. Skrev debattartiklar om desktop publishing i Resumé och Macpressen. Från det här jobbet tog jag med mig värde­fulla kunskaper om försälj­nings­yrkets villkor och förut­sättningar. Till exempel att du för varje »nej tack« kommer närmare ett »ja tack«. Så är säljarens vardag. Ibland tror jag också att säljerfarenheten har gjort mig till en bättre copywriter.


Utbildningar och kurser


Specialiteter

Strategic thinkers see problems before they see solutions. Non strategic thinkers see solutions before they see problems.”Graham Robertson, Beloved Brands

Läs mer om kommunikationsstrategi.


När jag inte jobbar

The Hype
The band. The myth. The Hype. (Tillfälligt band ihopsatt för DN:s tävling Byrårocken på Tyrol i Stockholm.)

Jag har spelat trummor i olika band sedan 15-årsåldern. Spelade in en platta med mitt första band när jag var 17. En av mina största stunder som musiker var ett gig med bandet Judah (numera Cab Ryker) inför tiotusen åskådare på festivalen Bochum Total (tio gånger större än Roskilde­festivalen) strax utanför Düsseldorf. En annan höjdpunkt var turnén med Pseudo Sun och Nik Turner, en av original­med­lemmarna i legen­dariska space­rock­bandet Hawkwind. Nu spelar jag med Stockholmsbandet Brain.


Hur det började

Östergötland
Bohemian raps-ody.