Varumärke på löpande band

Resumé, medverkan, juni 2023
Medverkan i Resumé, juni 2023.

Gör ett inhopp som slipsknytande gnällgubbe i fackpresstidningen Resumé Q2, 2023. Eller rättare, som representant för den sortens varumärkes- och plattformsarbete som benämns som klassisk eller ”old school”. Särskilt i relation till metoder inom influencer marketing som ligger i artikelns andra vågskål.

Detta handlar Resuméartikeln om (2 min)

Nu får det vara slut på tramset

… med din kreativa ådra och trygghet i att skapa content, samt att du är grym på employer branding och älskar förändrings­arbete.”Ur platsannons, september 2022

Så stod det formulerat i en platsannons riktad till kommunikatörer jag nyligen såg. Det gjorde mig förbannad å alla kommunikatörkollegors vägnar. Kanske särskilt de unga som behöver stöd och hjälp. Men rekryteraren kan ju få en chans, tänkte jag. Så jag skickade ett mejl med en enkel fråga. Vad betyder detta?

Så stod det i mejlet (3 min)

Sysslor och snack under 2017 plus en bonusklassiker

God Jul och Gott Nytt År, 2017
Merry Marketing and a Happy New Sprint! Foto: Erwan Hesry.

Höst full av sysslor

Det har varit hög aktivitetsnivå i verkstan. För det första har flera nya kunder haft den goda smaken att vilja samarbeta med oss. Fondbolaget 10TEN, Kooperativa Förbundet, Arbetsgivarföreningen KFO, IT-bolaget EssVision, standardiseringsföretaget Validoo och byggkonsulten Kaper för att nämna några.

God Jul och Gott Nytt År (2 min)

Råd och pepp till dig som pluggar marknads­kommuni­kation

Studera marknadskommunikation
Man ska inte ge råd förrän nån ber om dem. Det är sen gammalt. Men nu var det nån som gjorde det. Foto: Steinar Engeland.

En student ställde en fråga i gruppen Reklamsnack. Frågan gällde vilken utbildning gruppens medlemmar hade och om det fanns idéer om vad hon kunde komplettera med. Många bra svar dök upp. Jag svarade att den formella utbildningen inom marknadskommunikation är en självklar grund, men vinklade det lite åt att lära för livet av arbetskamrater.

Frågan och svaret (2 min)