… med din kreativa ådra och trygghet i att skapa content, samt att du är grym på employer branding och älskar förändringsarbete.”Ur platsannons, september 2022
Så stod det formulerat i en platsannons riktad till kommunikatörer jag nyligen såg. Det gjorde mig förbannad å alla kommunikatörkollegors vägnar. Kanske särskilt de unga som behöver stöd och hjälp. Men rekryteraren kan ju få en chans, tänkte jag. Så jag skickade ett mejl med en enkel fråga. Vad betyder detta?
Samtal om vad som driver köpbeteende och varumärkestillväxt med Hilary Gaines från Metrixlab och Les Binet från Adam & Eve DDB.
Det var med blandade känslor jag köpte boken. Med tanke på dess förhärligande av det förflutna. Men som samlare av reklamlitteratur kunde jag förstås inte låta bli.
Laddtid är en het rankingfaktor. Du kan kolla hur bra din webbsajt presterar med hjälp av PageSpeed Insights. Nu har jag rensat och packat kod för att få bättre prestanda. Så här gick det till.
Det har varit hög aktivitetsnivå i verkstan. För det första har flera nya kunder haft den goda smaken att vilja samarbeta med oss. Fondbolaget 10TEN, Kooperativa Förbundet, Arbetsgivarföreningen KFO, IT-bolaget EssVision, standardiseringsföretaget Validoo och byggkonsulten Kaper för att nämna några.
Marketing Automation eller automatiserad marknadsföring är både hyllat och utskällt. Men visst är det ett sätt att få mycket gjort samtidigt. Särskild när arbetsflödena är inställda. It’s mail o’clock!
Med tv-serien The Americans som förlaga byggde vi upp en responsiv temabild för webbpublicering. Vi använde oss av tre ljuskällor, kolsyrerök och ett eget specialbyggt rum. Två bilder monterades slutligen ihop till en.
En student ställde en fråga i gruppen Reklamsnack. Frågan gällde vilken utbildning gruppens medlemmar hade och om det fanns idéer om vad hon kunde komplettera med. Många bra svar dök upp. Jag svarade att den formella utbildningen inom marknadskommunikation är en självklar grund, men vinklade det lite åt att lära för livet av arbetskamrater.
Så här i GDPR-tider pratas det mycket om persondata. Var den finns, vem som äger vad, hur man får fatt i den och vad den är värd. Främst hur företag ska hantera den enligt reglerna förstås.
Google satsar uppenbarligen på My Business. För några veckor sen öppnades möjligheten att skriva inlägg som visas direkt i företagets Knowledge Panel.
Reklamvärlden är full av etablerade sanningar. Vissa av sanningarna har gått ur tiden, precis som deras upphovspersoner. Några är mindre påverkade av digitaliseringen. De lever vidare och får klassisk status.
Söndagens debattartikel »Vi finner er medskyldiga till ond bråd företagsdöd« i DN är läsvärd. Artikeln ingår i en serie om småföretagande. Författarnas tonläge är något raljant men poängen är solklar. Försäljning kommer för långt ner på svenska prioriteringslistor. Därför dör alltför många företag.