UX

UX står för user experience och är ett relativt nytt och tvärvetenskapligt yrkesområde i kommunikationsvärlden. Man brukar skilja på UI (user interface) som är uttrycket, och UX som är intrycket, av en digital tjänst eller ett varumärke.

Bredden i UX

När användarupplevelse kommer på tapeten är det oftast i ett online-sammanhang. Men online- och offline-världarna flyter ihop. Som till exempel när en person surfar runt för kolla marknaden, men sedan köper produkten offline i en butik eller skriver på ett avtal i ett konferensrum.

Vitt skilda faktorer som svarstider från servrar, varumärkesinnehåll, paketering, tonläge i språket och bemötande i receptionen påverkar upplevelsen.

Bygga webbsajter

UX är det viktigaste marknadsperspektivet när du bygger webbsajter. Särskilt med tanke på att antalet besök från mobila enheter ökar kraftigt, och att varje besökare använder många olika enheter. Den upplevelse ditt varumärke levererar bör hålla samma kvalitetsnivå oavsett vilken pryl användaren håller i.

Kundresor

Grunden för bra användarupplevelser online är kundresorna. En kundresa beskriver användarens väg från landningssida till mikro- eller makrokonvertering på sajten. Konvertering behöver inte vara ett köp utan snarare en handling du tänker dig ska äga rum.

Ha målet i sikte

Förutsättningen för en smidig och bra kundresa är att du känner till användarens förväntningar och önskemål, eller det problem som användaren vill lösa med hjälp av din tjänst. Kundresorna kan bli många men försök hålla ner dem till ett fåtal. Det hjälper dig att hålla ögonen på målet.