Branding

Sidor och blogginlägg relaterade till ämnet branding. Branding är att koppla samman en relevant idé med en produkt eller tjänst. Utan en relevant idé är det inte branding.

Angreppsmodell

Vill du lyckas bättre är det bra att först använda en strategisk varumärkesmodell som hjälper dig att jobba metodiskt och få nya insikter. Det är också bra att få koll på vilka varumärkesassociationer som driver just din affär.

Paketering

Först därefter är det dags att paketera varumärkesupplevelsen på ett kreativt och intressant sätt. Branding är därför inte bara en fråga om visuell identitet, utan även verbal identitet och exempelvis design av digitala kundresor och fysiska kundmöten.

Lyssna först

Varumärkesutveckling kan beskrivas som arbetet med att designa en varumärkesupplevelse, med utgångspunkt i en förståelse för människor, och mänskliga behov och beteenden. Arbetet börjar alltid med att lyssna, hämta intryck och tolka dem.

Lyssna först på dem du vill påverka. Då blir du bättre på att påverka dem.

Jag vill aldrig mer bygga varumärken

Om att bygga eller odla varumärken
Är du byggare eller odlare? Foto: Margo Brodowicz.

Inspirerad av förordet till Paulo Coelhos bok Brida funderar jag över det här med att bygga respektive odla.

De som bygger kan tillbringa lång tid med sina projekt, men en dag kommer de att vara färdiga. De som odlar blir aldrig färdiga. Till skillnad från ett byggnadsverk upphör en trädgård aldrig att växa, skriver Coelho.

Mer om att bygga eller odla varumärken