Branding

Sidor och blogginlägg relaterade till ämnet branding. Branding är att koppla samman en relevant idé med en produkt eller tjänst. Utan en relevant idé är det inte branding.

Angreppsmodell

Vill du lyckas bättre är det bra att först använda en strategisk varumärkesmodell som hjälper dig att jobba metodiskt och få nya insikter. Det är också bra att få koll på den måttsats som på kort och lång sikt säger något om effekt på nedlagt arbete och satsade resurser. Blir det utdelning?

Paketering

Först därefter är det dags att paketera varumärkesupplevelsen på ett meningsfullt och intressant sätt. Branding är därför inte bara en fråga om visuell identitet, utan även verbal identitet och exempelvis design av digitala kundresor och fysiska kundmöten. Enligt varumärkesmodellen är identitet enbart ett av tolv moment.

Lyssna först

Varumärkesutveckling kan beskrivas som arbetet med att designa en varumärkesupplevelse, med utgångspunkt i en förståelse för människor, och mänskliga behov och beteenden. Arbetet börjar alltid med att lyssna, hämta intryck och tolka dem.

Lyssna först på dem du vill påverka. Då blir du bättre på att påverka dem.

Varumärkes­associationer som driver försäljning

Konsultbolaget Evidence (numera NoA consulting) genomförde under 2014–2016 en metastudie som visar vilka varumärkesassociationer som generellt driver försäljning. Topp- och bottenlistorna är intressant läsning. De skjuter hål på fördomar om vilka argument som förmodas funka bäst.

Varumärkesassociationer som driver försäljning
Tänker du att det är bra att vara unik? Tänk igen. Foto: Harper Thomanson.

Se listorna (10 min)

Jag vill aldrig mer bygga varumärken

Om att bygga eller odla varumärken
Är du byggare eller odlare? Foto: Margo Brodowicz.

Inspirerad av förordet till Paulo Coelhos bok Brida funderar jag över det här med att bygga respektive odla.

De som bygger kan tillbringa lång tid med sina projekt, men en dag kommer de att vara färdiga. De som odlar blir aldrig färdiga. Till skillnad från ett byggnadsverk upphör en trädgård aldrig att växa, skriver Coelho.

Mer om att bygga eller odla varumärken