Sidor och blogginlägg relaterade till ämnet branding. Branding är att koppla samman en relevant idé med en produkt eller tjänst. Utan en relevant idé är det inte branding.
Vill du lyckas bättre är det bra att först använda en strategisk varumärkesmodell som hjälper dig att jobba metodiskt och få nya insikter. Det är också bra att få koll på den måttsats som på kort och lång sikt säger något om effekt på nedlagt arbete och satsade resurser. Blir det utdelning?
Först därefter är det dags att paketera varumärkesupplevelsen på ett meningsfullt och intressant sätt. Branding är därför inte bara en fråga om visuell identitet, utan även verbal identitet och exempelvis design av digitala kundresor och fysiska kundmöten. Enligt varumärkesmodellen är identitet enbart ett av tolv moment.
Varumärkesutveckling kan beskrivas som arbetet med att designa en varumärkesupplevelse, med utgångspunkt i en förståelse för människor, och mänskliga behov och beteenden. Arbetet börjar alltid med att lyssna, hämta intryck och tolka dem.
Lyssna först på dem du vill påverka. Då blir du bättre på att påverka dem.
Samtal om vad som driver köpbeteende och varumärkestillväxt med Hilary Gaines från Metrixlab och Les Binet från Adam & Eve DDB.
Konsultbolaget Evidence (numera NoA consulting) genomförde under 2014–2016 en metastudie som visar vilka varumärkesassociationer som generellt driver försäljning. Topp- och bottenlistorna är intressant läsning. De skjuter hål på fördomar om vilka argument som förmodas funka bäst.
»Kunder bryr sig egentligen inte om nya varumärken utan om nya kategorier.« Det skrev varumärkesguruerna Al Ries och Laura Ries i sin bok The 22 Immutable Laws of Branding.
Det vore löjligt att tro, att entreprenörerna Hans Westin och Sten Schröder, ägare till varumärket Onoff med 67 butiker, inte haft bra rådgivare. Därför blir bolagets konkurs lite av en gåta för mig.
Det här inlägget började som en diskussion om växter som hjälper oss att förstå reklambegreppen på Mattias Åkerbergs fantastiska blogg Pleasecopyme. Det här är min berättelse om strategi.
Läs mer om affärs-, kommunikations- och reklamstrategiInspirerad av förordet till Paulo Coelhos bok Brida funderar jag över det här med att bygga respektive odla.
De som bygger kan tillbringa lång tid med sina projekt, men en dag kommer de att vara färdiga. De som odlar blir aldrig färdiga. Till skillnad från ett byggnadsverk upphör en trädgård aldrig att växa, skriver Coelho.