Bygga webbsajter

För dig som vill göra det med ett team som är specialister på strategisk kommunikation.

PaketeringCopywriting

Om webbsajter

Vi ser en strategisk kommunikationsåtgärd i varje webbsajt. Och vi har specialiserat oss på Wordpresslösningar som stödjer just kommunikationsåtgärder.

Ett varumärkesarbete blir bäst när det leder fram till konkreta åtgärder. Abstrakta tankar och idéer prövas då i ett verkligt sammanhang. Webbsajter är ett bra exempel.

Typer av webbkoncept vi jobbar med

  • Tunga informationssajter med avancerad internlänkning.
  • B2B (corporate) med utvecklade varumärkeslöften, tjänstelöften och landningssidor.
    1. API-kopplingar till Mailchimp för Marketing Automation.
    2. API-kopplingar till Hubspot för Marketing Automation.
  • Marknadsföringstjänster som Mailchimp, Hubspot, Googles tjänstesvit och de mest använda sociala medierna för att få ett större digitalt fotavtryck.
  • E-handel byggd på WooCommerce-plattformen.
  • Backend-kopplingar till alla affärssystem.
  • Webbtjänster och progressiva webbappar (PWA) med specialfunktioner.
Webbsajter, Svensk Kooperation
Prisbelönt digitalt koncept för Svensk Kooperation med varumärkesidentitet, bolagsstatistik, kunskapsbibliotek, Youtubekanal, Twitter- och Facebook-konton.

Innehåll och kod samtidigt

Hela konceptet modelleras och designas med skarpt innehåll redan från start. Därför ser du sällan några lorem ipsum-texter eller tomma placeholders i våra skisser.

Det betyder också att tiden från idé och koncept till verklighet kortas. Vi affärsutvecklar tillsammans med dig, skriver och illustrerar samtidigt som vi kodar. Vår erfarenhet är att det arbetssättet laddar hela projektet med en positiv, kreativ energi.

Webbsajter, e-handelslösning för miljöteknikföretaget Radea
E-handelslösning, Sverige, för miljöteknikföretaget Radea. De blev först i radonbranschen med riktig e-handel byggt på Wordpress och WooCommerce. Vi har även skrivit allt innehåll och utvecklat varumärkesidentitet och varumärkeslöften.

Ditt varumärke på webben

Börja odla ditt varumärke på sajten

Vi har modeller och redskap för att skapa varumärkesinnehåll tidigt i projektet. En av dem är budskapshierarkin. Det är en modell för att komma fram till huvudbudskapen på sidorna. Vilket varumärkeslöfte som står på startsidan och vilka produkt- och tjänstelöften du kan använda på landningssidorna.

Varumärkesstrategi

Om du sedan tidigare inte har någon strategisk plattform för ditt varumärke, eller om den behöver utvecklas, så har vi en process för det. Se tjänsten varumärkesstrategi.

Här kan vi genomföra ett antal workshops som går på djupet med varumärkesstrategiska frågor. Till exempel varumärkets uppgift, vision och identitet.

Dessa frågeställningar har specifikt med digitala kanaler att göra, men det är bra att ha en konkret enhet att använda slutsaterna på. Till exempel en webbsajt.

Strukturerad data

Strukturerad data hamnar oftast under rubriken SEO. Att märka upp sin webbsajt med strukturerad data påverkar inte ranking. Men däremot klickfrekvensen (click-through rate, CTR). Därför tycker vi, som jobbar med ett marknadskommunikativt perspektiv på allt vi gör, att strukturerad data är en varumärkesfråga.

Strukturerad data har ett tekniskt syfte och ett kommunikativt. Den tekniska delen går ut på att göra dina webbsidor begripliga för sökmotorer. Google Sök, till exempel. Den kommunikativa delen går ut på att visa mer bells and whistles på sökresultatsidan (SERP:en). Rätt uppmärkning gör stor skillnad framför allt i mobila SERP:ar.

Det finns flera standarder inom området strukturerad data. Schema.org är den standard som har bredast stöd bland sökmotorer, och dessutom den som Google rekommenderar. Fråga oss om du vill veta mer.

Användarupplevelse, UX

Användarupplevelse, eller UX, är kanske det viktigaste varumärkesperspektivet på en webbsajt eller webbtjänst. Innehåll, design och teknik bidrar till hela upplevelsen av mötet med ditt varumärke. Kundmötet kan börja på en mobil, fortsätta på en dator och övergå till en surfplatta på kvällen.

Besökare kommer sällan via startsidan

Tänk dig själv hur du söker information. Du googlar antagligen på en sökterm eller en sökfras. Sökträffsidan (SERP) länkar oftast till sidor som ligger längre ner i hierarkin. Sällan leder länkarna till webbsajtens startsida. Därför är det bra om du förhåller dig till din webbsajts innehåll på samma sätt.

Kundresan har redan börjat

I sökresultatets ögonblick, det Google kallar Zero Moment of Truth (ZMOT), har kundresan redan börjat. Den börjar ju långt innan din webbsajt är påtänkt. Ju bättre vår uppfattning om vad besökaren vill ha svar på stämmer med besökarens egen uppfattning, desto mer framgångsrika kommer vi att vara med vår innehållsstrategi.

Om Material Design

En inspirationskälla för oss är Googles designkoncept Material Design. Vi använder en del kloka principer därifrån när vi skissar på sidor och hur användaren interagerar med sidorna eller tjänsten. Systemikoner för navigering är bara ett exempel. De finns redan, och är sedan länge kända för användare, så att göra om dem är bara onödigt.

Agil process är att förhålla sig till förändringar

Webbsajter, swipe

Webbsajter, agil process
De första tre arbetsmomenten är iterationer där olika idéer provas fram direkt på en prototyp, en staging-sajt, där du ser resultatet växa fram.

Med agil process menar vi att vi hellre kör igång arbetet snabbt än lägger alltför mycket tid på kravspecifikationer. Nackdelen med detaljerade kravspecifikationer är att de tar tid att göra men ändå inte tar hänsyn till de problem och utmaningar som dyker upp under vägen. Att jobba agilt betyder att förhålla sig till förändringar och problem i den takt de dyker upp.

Ett typiskt startprojekt med processerna ovan är 40–60 arbetsdagar. Ibland kortare, ibland längre. Därefter kan kan modifieringssprintar och förbättringar göras över en dag eller två.

  1. Design — konceptuell nivå; visuell design, verbal design och interaktionsdesign i sprintar styrda efter kundresor och effektkartor vi tagit fram i en workshop.
  2. Prototyp — avser all kodning; staging-sajten kommer upp snabbt så du ser vad som händer och vi kan jobba både med innehåll och kod samtidigt.
  3. Funktion — här samlar vi de specifika nyckelfunktioner sajten ska ha och prioriterar dem i ordning. Kanske slaktar en och annan helig ko.
  4. Trimning — vi testar kundresorna, fixar buggar och gör designen pixelperfekt. Här är också ett lämpligt tillfälle för internutbildning vid behov.
  5. Testning — nu ska allt egentligen vara klart, men vi bör testa sajtens funktionalitet med användare som inte varit med i processen.
  6. Publicering — vi migrerar sajten, gör eventuella ompekningar och är live! Nu ser vi snart hur sajten presterar och kan förbättra UX enligt ett agilt arbetssätt. Här börjar jobbet med ständiga förbättringar.

  • Struktur — här diskuterar vi sidor och undersidor, kategorier och taggar, för bästa möjliga SEO enligt hörnstensstrategin. Även subdomäner, underkataloger och språkhantering hamnar här.
  • Innehåll — här producerar vi texter, bilder, film och skapar landningssidorna. Se även kreativ paketering, verbal identitet och copywriting.
  • Sortera/Filtrera — hur olika objekt och fälttyper i innehållet relaterar till varandra för att skapa relevans och värde för besökaren.
  • Affärssystem — bakåtkompatibilitet till dina affärssystem när vi måste hämta och lämna strukturerad data.

Digital mätbarhet

Vi är certifierade i Google Analytics och hjälper dig komma igång med grunderna i dina Google-konton om du vill. Tag Manager, Analytics, Search Console, My Business, Adwords och Merchant Center. Det finns också fler sätt att mäta aktivitet som heatmaps eller särskilda funktioner för att kvalificera kundämnen och jobba med mejlmarknadsföring.

Webbsajter, e-handelslösning för influencer-nätverket Buzzador
Avancerad e-handelslösning, Norden, på fem språk för influencer-nätverket Buzzador. Kopplingar till affärssystem och modifieringar av WooCommerce. Läs hela kundcaset om Buzzador.

Kampanjer, automatisering och mejlmarknadsföring

När första releasen är klar, för det kan ju bli fler, hjälper vi dig att komma igång med kampanjer. Vi är certifierade i Google Adwords och jobbar ofta med kampanjer i sociala medier. Hubspot är en annan användbar tjänst för att automatisera säljarbetet.

Introduktion till Hubspots lillebror Leadin. Läs mer om Leadin här.

När det gäller mejlmarknadsföring finns det många smarta integrationer med Wordpress. Dels för e-handel men också för b2b-marknadsföring. Mailchimp är exempel på en plattform som vi och resten av jordklotet gillar. Inte minst för de fina rapporternas skull.

Mailchimps rapporter serveras direkt på armen.

Investera smart med Wordpress som plattform

Hela 25 procent av internet drivs med världens största CMS-plattform Wordpress. En hisnande siffra. Rätt använd blir plattformen ett redskap för att kommunicera professionellt och göra affärer. Eftersom källkoden är öppen är det lätt att företagsanpassa den.

Skälen är låg utvecklingskostnad, kort startsträcka och många funktionsmöjligheter. Wordpress utvecklas snabbt med miljarder smarta integrationer till andra webbtjänster via API:er och SDK:er.

En tumregel är att utvecklingstiden för ett Wordpress-projekt är hälften så lång som för de vanligaste licensprodukterna. Med Wordpress betalar du enbart för vad det kostar att utveckla din sajt och inte för några licenser.

Cloud Departures, mobile
Nordisk Marketing Automation-kampanj för Oracle där vi tog fram idé, koncept, namn, innehåll, arbetsflöden, publiceringskalender och flera språkanpassade landningssidor.

Enkelt på jobbet

En av anledningarna till att Wordpress är så poppis är den enkla administrationen. Sajten blir förhållandevis lätt för marknads- eller kommunikationsavdelningen att sköta. Vi brukar också modifiera admin-gränssnittet så det passar olika administratörers roller.

Webbsajter, Wordpress, Advanced Custom Fields
Exempel på kundanpassat admin-gränssnitt för att publicera bolagsstatistik. Uppgifterna kan också hämtas automatiskt från en annan server. Se sidan här.

Ett varningens ord

Men passa dig för alla gratis-tillägg. De kan slöa ner din sajt rejält och skapa skadliga säkerhetshål. Om du nån gång hört att Wordpress inte håller tillräckligt hög säkerhetsnivå så beror det oftast på illa kodade tillägg. Därför kodar vi helst själva.

Tvärfunktionellt team

Med i teamet är en ad/designer/illustratör, en copywriter/ux/projektledare och en php/java/fullstack-kodare. Ett ovanligt litet team, vi vet, men det är tvärfunktionellt, snabbt och effektivt som tusan. Det väsentliga är att din webbsajt blir bra.

Det här med tekniken

Vi bygger alltid webbsajter enligt Wordpress Core och html5 standarder. Vi har stor erfarenhet av komplexa backendlösningar, när det gäller att skyffla data till och från Wordpress, med php-, jquery- och ajax-tekniker för detta. Vi har också börjat jobba med progressiva webbappar och webbkomponenter.

Målgrupp för webbsajter

Tjänsten webbsajter vänder sig till VD, produktchef, marknadschef eller andra besluts­fattare på C-nivå med marknads- eller för­sälj­nings­ansvar.


Nyfiken på mer?

Eric Lindesvärd, affärsuppläggThomas Palmbäck, affärsuppläggAndy Karlsson, affärsupplägg

Vill du snacka UX och innehållstrategi för ditt nästa webbprojekt?

Kontakta oss