
Marketing Automation eller automatiserad marknadsföring är både hyllat och utskällt. Men visst är det ett sätt att få mycket gjort samtidigt. Särskild när arbetsflödena är inställda. It’s mail o’clock!
Marketing Automation är en idé om att sjösätta kommunikationsåtgärder medan du håller på med annat. Du har på förhand listat ut vad du vill ska hända. Det är den breda definitionen. Ska vi vara helt ärliga så är marketing automation i praktiken begränsat till kommunikation via de digitala kanalerna mejl och sociala medier.
Buffer och Mailchimp
Det kanske mest kända redskapet och varumärket för automatiserad marknadsföring är Hubspot. De har även pinkat in begreppet Inbound Marketing. För vissa uppdragsgivare använder vi Hubspot.
Mest använder jag två andra redskap:
Mailchimp har den där apan med postmössa som symbol. Den har du säkert sett. Han kallas Freddie.

Kontakter, segment och grupper
Mailchimp används som ett litet samhälle i företagets större digitala ekosystem. Energin kommer från kontakter som i sina minsta beståndsdelar är mejladresser. Kontakterna ordnas i listor. Eftersom alla kontakter inte är lika inför gud kan de delas in i segment och grupper. Det är smart att göra det.
Det levande mejlsamhället
Det riktigt fina med automatisering är arbetsflöden. Här är det inte bara du som bestämmer vilken kommunikationsåtgärd som ska äga rum (läs: mejl som ska skickas), utan även mottagarens beteende får konsekvenser för vad som händer i ditt lilla mejlsamhälle. Mailchimps funktioner för automatisering släpptes även för kostnadsfria konton så sent som i april 2017.
Jobba med arbetsflödet
Den enklaste formen av automatiserat arbetsflöde för mejl är ett välkomstbrev till nya prenumeranter. Där kan du till exempel berätta mer om företaget, tjänster eller visa era mest lästa inlägg. Helst vill du skicka det nån dag efter prenumerationsstarten.
Arbetsflödet jobbar själv
Nästa steg i arbetsflödet kan vara att skicka ett nytt brev beroende på vilka länkar mottagaren har klickat på. Och ett helt annat brev om mottagaren inte klickat på någon länk alls, och ytterligare ett annat om mottagaren inte ens öppnat brevet. Givetvis kan e-handlare inkludera varukorgsstatus i arbetsflödet.
Kvaliteten sitter i syftet
Så håller det på. Jag gillar inte marketing automation som blir, vad ska vi säga, tondöv och världsfrånvänd. Det gör ingen annan heller. Men för mig handlar det mer om tonläge och respekt för människor. Det här med arbetsflödets princip är ganska oskyldigt, kan jag tycka. Redskapet finns och som med alla redskap bör det användas på ett klokt sätt.
Marketing Automation i Apple Watch
Jag sköter nu sex olika företags Mailchimp-konton. Ibland kan det vara så att flera kampanjer går ut på samma dag. Då blir Apple Watch extra användbar. För appen i klockan är riktigt bra, och bekräftar att kampanjerna går ut till tusentals mottagare. Jag behöver bara notera att arbetsflödena tickar på medan jag gör annat just då.
Släpp Slack-botarna lösa
Jag kan lätt diagnostieras med tungt Slack-beroende. Med i 15 team sist jag räknade. Även här finns smarta integrationer för att hålla reda på kontakterna i Mailchimp.
Vill du veta mer om allt detta? Skicka mig ett par rader i ett mejl eller gå med i vårt eget Slackteam om du är en passionerad skapare av skönt innehåll.
Mailchimp och GDPR
Varför nämner jag inget om om dubbel bekräftelse (double opt-in) och nya europeiska personuppgiftsreglerna GDPR? Viktiga grejer, men det är ett annat inlägg. Under tiden kan du se hur Mailchimp förebereder sig för GDPR här.
(Det här blogginlägget har lästs 6542 gånger.)