Copywriter Stockholm

Jag jobbar inte med det du säljer, utan med det köparen väljer.

Om mig

Eric Lindesvärd, strategisk copywriter Stockholm

Hej, jag heter Eric Lindesvärd och är copywriter med inriktning på strategisk kommunikation. Det betyder att jag jobbar insiktsdrivet, och försäkrar mig om att ringa in problemet, innan det är dags att presentera lösningen.

Jag har jobbat 18+ år som anställd på flera reklambyråer med svenska, internationella och globala varumärken som kunder. Sen drygt fem år driver jag kommunikationsbyrån ELM här i Stockholm. Byråns uppdrag involverar en hel arbetsgrupp med kompetenser inom sälj- och mediestrategi, art och kod. Rena skrivuppdrag och en del strategiuppdrag hanterar jag däremot gärna direkt tillsammans med dig.

Copywritertjänster

Som strategisk copywriter är min uppgift att hjälpa dig hitta kor­taste vägen mellan ditt företags affärsmål och människors vardagliga verklighet.

För om vägen blir lång och krokig kommer effekten på dina investeringar i marknadskommunikation att utebli. Längs vägen är det lätt att fastna i läro­­böc­kernas för­rädiska snår­skog av san­ningar, model­ler, teorier och pro­cesser. Jag har med åren lärt mig att navigera förbi de vanligaste hindren.

Kommunikationens kraft

Anlita en bra copywriter är troligen den bästa investering du kan göra. För det har aldrig producerats så mycket skräp i den myriad av mediekanaler vi har som nu. Ingen vill producera skräp så det måste bero på nåt annat. Tids- och kunskapsbrist är väl en rimlig gissning.

Många luras att följa mediekanalernas spelsystem. Det är lätt att sprida sig tunn genom att försöka vara överallt. Att vara överallt är att vara ingenstans. Vad som behövs är bärande och relevanta idéer som är konsekvent genomförda. Idéer med kraft att kommunicera.

Gemensamt och skillnader mellan B2B och retail

Halva yrkeslivet har jag ägnat åt så kallad b2b-kommunikation. Det har bland annat lärt mig hur man marknadsför tjänster. Ofta handlar det om analys av fakta och intervjumaterial som förädlas till hoppeligen klartänkta, djupa textargument. Eller branded content om du föredrar det.

Andra halvan av yrkeslivet har jag ägnat åt konsument­reklam med inriktning på detalj­handel. Här handlar det om att nosa upp konsument­insikter och låta dem gro till bärande idéer. Hitta, inte hitta på, som någon så klokt sa.

Några av mina jobb från strategiska koncept till taktiska åtgärder. Jag har över tjugo års erfarenhet som kreatör och copywriter.

I båda fallen går jobbet ut på att se affärsproblem som kommunikationsåtgärder kan lösa. Det är den gemensamma nämnaren mellan b2b och retail. Skillnaden är hur köpprocesser och drivkrafter ser ut. En copywriter är alltid mer intresserad av köpprocessen än säljprocessen, eftersom det är köparen vi ska påverka.

Vara copywriter är att påverka

Vara copywriter går ut på att övertyga, inte övertala. Det är en viss skillnad. Övertygelse bottnar ofta i en idé, medan övertalning mest består av tjat.

Utan en idé lyfter aldrig orden. Språklig akrobatik, ordkonster och superlativ har inte lika stor påverkanskraft som idéns självförtroende. Idén har en förmåga att färga av sig positivt på sin publik. Det är försäljning i en av sina starkaste former.

För att komma fram till en idé måste vi ha ett problem. Så här ser arbetsprocessen ut förenklad i tre steg.

Copywriter Stockholm, process
Copywriter Stockholm, idéprocess, 3 steg
Arbetsmomenten 1 och 2 är en analytisk process som utgör två tredjedelar av copywriterjobbet.

Dåliga lösningar beror ofta på att någon löst fel problem. Det kan också, trots att problemet är bra och angeläget, bero på att kommunikation inte kan åtgärda det. (En omorganisation kanske hade varit en bättre lösning.) Kommunikationseffekten blir i så fall låg eller uteblir helt eftersom problemet faktiskt kvarstår.

För att förstå vad kommunikationsåtgärden ska uträtta är första steget att bryta ner affärsproblem till kommunikationsproblem. Läs mer om det här.

Bryta ner för att bygga upp

  1. Rätt problem — är halva lösningen. Genom att vända och vrida på problemet kan du få värdefulla insikter som ger kreativ energi framåt. Lägg aldrig energi på cykelställsfrågorna utan fokusera på den större uppgiften.
  2. Idéer — om hur du övervinner hinder som ligger ivägen för målen är starten på det kreativa arbetet. Idén måste kunna formuleras så alla förstår den. Relevansen uppstår när mottagaren tycker lösningen känns meningsfull.
  3. Skrivandet — är sedan att gestalta och dramatisera idén på olika sätt för att maximera påverkan. Är det en bra idé går skrivandet lätt. Är det en dålig idé går den inte att rädda med vackra ord.

Låt det du och företaget brinner för synas och höras på ett sätt som är rele­vant för dem du vill på­verka. Och ja, det finns det genvägar. En av de kortaste går via lim­biska sys­temet där överlevnadshjärnan sitter.

De senaste årens psykologiforskning har häpnadsväckande nog fått nobelpris i ekonomi. Den har kommit fram till att både system 1 och system 2 i hjärnan, med vilka vi fattar beslut på olika sätt, måste tas hänsyn till om du slutligen vill bli vald. Och det vill du garanterat.

Storyselling

Ibland får jag möjlighet att ge varumärken en personlig röst. Leta fram själva grejen, vem som ligger bakom, hur allting började. Intervjua, utmana och ge uttryck för åsikter. Släppa lös den levande energi som redan finns i organisationen, men som länge hållits strypkopplad av interna normer.

Alla varumärken har en berättelse. Den brukar sitta i väggarna. Gömd nånstans mellan tapeten och ytterpanelen. Det är bara att hitta den och paketera den. Berättelsen är nästan alltid ett bra redskap. Särskilt när det gäller att få avdelningarna HR och marknad att komma överens om ett meningsfullt budskap både utåt och inåt.

Det enkla är det svåra

Jag vill inte att folk ska tycka åh, vilken smart reklam eller vilken fin webbsida. Jag vill att dom ska tycka aha, vilken smart produkt! (Tjänst går också bra.) Då har jag gjort mitt jobb rätt. Då har både du och jag lyckats.

En annan värdering jag har är att bra strategier, insikter och idéer ska vara enkla att beskriva. Som till exempel matfettet Lätta, som istället för att vända sig till de feta som det var tänkt, vände sig till de smala som inte ville bli feta, och därmed fick 85 procent av målgrupps­mackan istället för 15. Det kanske är en lång mening. Men det är hela strategin i en mening.

In med dramat

När dramaturgi används som redskap i kommunikations­arbetet kan det hända stora saker. Den där bråkdelen av all reklam du faktiskt lägger märke till har ofta en dramaturgisk konflikt i botten. Det är därför du bryr dig. Precis som när du relaterar till handlingen i en bra film. Konflikter är fina grejer när du vill bryta vardagsmönstret och få människor att stanna till. Men då måste du förstås kunna landa tilltaget i ett relevant budskap också.

Vad kostar det?

Jag använder ett standardavtal med mina kunder. Kolla sidan affärsupplägg för mer information om avtal, estimat och fakturering.

Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn0Google+0

Så hur kan jag hjälpa dig vidare?

Kontakta mig