Vår webbplats för Svensk Kooperation har gått till slutomröstning i två kategorier i tävlingen Svenska Designpriset 2016.
Svensk Kooperations webbplats är dubbelt aktuell i den prestigefyllda tävlingen Svenska Designpriset. Juryn har valt ut webbplatsen som möjlig vinnare i två kategorier: Information–Digital och Identitet–Digital.
Det innebär att juryn ser webbplatsen som en av Sveriges bästa utifrån kriterierna kommunikation, effekt, hantverk och känsla. En fin bekräftelse på att arbetet med att kommunicera den kooperativa affärsmodellen är på rätt väg.
Nu är det din tur
Men precis som i Melodifestivalen är det inte bara juryn som bestämmer i Svenska Designpriset. Även folket får chans att välja sina favoriter bland de tävlande bidragen. Det görs genom en omröstning online.
Vill du bidra till våra vinstchanser? Rösta på oss i den första kategorin den 5–11 september. Sedan ytterligare en gång i den andra kategorin veckan efter, den 12–18 september.
Rösta i Svenska Designpriset
Gör så här
- Gå in på designpriset.se.
- Leta upp kategori Information–Digital 2Ab. (5–11 sep.)
- Leta upp kategori Identitet–Digital 3D. (12–18 sep.)
- Registrera din röst.
(Omröstningen är avslutad.)
Frågor och svar
Kan jag rösta flera gånger?
Varje röst registreras med en mejladress, så har du flera mejladresser kan du rösta flera gånger i varje kategori.
När ska jag rösta?
- 5–11 september: Kategorin Information–Digital 2Ab.
- 12–18 september: Kategorin Identitet–Digital 3D.
Hur koras vinnaren?
Det är ungefär som i Melodifestivalen där juryns och svenska folkets poäng läggs samman.
Kan jag sprida den här nyheten vidare?
Ja, gör gärna det på exempelvis Linkedin, Twitter och Facebook.
Vilka är juryns bedömningsgrunder?
Juryn har fyra kriterier att ta hänsyn till:
Kommunikation | Hur arbetar formen för att kommunicera ut budskapet och funktionen rätt? |
Effekt | Vad skapar formen för effekt? Säljer den? Informerar den? Fungerar den? |
Hantverk | Layout, typografi, färgsättning, bildkvalitet, formspråk och produktion. |
Känsla | Skapar designen rätt känslor hos läsaren eller användaren? |
När vet jag vem som vinner?
Den 20 oktober är det prisutdelning på Moderna Museet i Stockholm.
Om Svensk Kooperation
De kooperativa och ömsesidiga företagsformerna är okända för många. Inte minst bland politiker. Det ska initiativet Svensk Kooperation ändra på.
Svensk Kooperation är ett partipolitiskt obundet initiativ som drivs av Arbetsgivarföreningen KFO, KF, Folksam, OK, Fonus, Riksbyggen och Coompanion i samarbete med HSB, LRF och PwC.
Med en omsättning på över 400 miljarder kronor, 80 000 anställda och 13 miljoner medlemskap är de 100 största kooperativa företagen en betydande del av arbetsmarknaden och samhällsekonomin i Sverige.
Om webbsajten
Webbsajten svenskkooperation.se är ett digitalt design- och utvecklingsprojekt för att visa det kooperativa företagandets roll, storlek och styrka i svenskt affärsliv. För första gången i världshistorien är konsumentkooperation, producentkooperation och lantbrukskooperation i Sverige samlade på ett och samma ställe.
Arbetsgrupp: Thomas Palmbäck, Andy Karlsson, Eric Lindesvärd. Uppdragsgivare: Jan Edén, Svensk Kooperation.
Om Svenska Designpriset
Svenska Designpriset är en tävling i grafisk kommunikation och är öppen för alla. Tävlingen ska ge alla som arbetar med grafisk design och formgivning möjlighet att delta med sina alster.
För att alla skall ha möjlighet att delta är tävlingen indelad i kategorierna Print, Webb, Device, Bild, Event och Produkt med underkategorier. Sammanlagt blir det tjugofem olika tävlingskategorier samt Juryns pris och Årets Våghals.
(Det här blogginlägget har lästs 24141 gånger.)