Sidor och blogginlägg relaterade till storytelling. Stories är den mänskliga kontaktens valuta. Därför är storytelling så effektivt. »Story fits the mind«, som Robert McKee brukar säga. Vårt mänskliga minne brukar till exempel trivas bäst med att använda berättelseformen.
Storyn kan vara varumärkens räddning i ett intill döden fragmenterat medielandskap. Storyn kan helt enkelt skära igenom kanalgränserna och ge dig rösten tillbaka.
Som marknadsförare är vi tränade att tänka i brand statements, påståenden, snarare än stories. Fråga dig själv när du vill kommunicera ett budskap till marknaden – vad är storyn?
Med tv-serien The Americans som förlaga byggde vi upp en responsiv temabild för webbpublicering. Vi använde oss av tre ljuskällor, kolsyrerök och ett eget specialbyggt rum. Två bilder monterades slutligen ihop till en.
Explainer videos är vanliga på landningssidor. Du kanske behöver förklara hur en produkt eller tjänst funkar till exempel. Som vanligt kommer du längre med en bra idé. Den kan få dina tittare att plötsligt börja gilla stora mängder information istället för att uppleva dem som trista. Såg precis den här filmen om IT-man. En kul berättelse som bär fram fördelarna med tjänsten Panorama 9. Gotta like it.
Vi jobbade fram en konceptuell kampanjidé till konferens- och nöjesarrangören Business Service Club. Medievalet blev radio i samarbete direkt med MTG.
För en dryg vecka sedan delades Sveriges främsta filmpris Guldbaggen ut igen. I år firade galan dessutom 50 år. Högtidligt värre. Mest värd att uppmärksammas tycker jag inbjudan var. Kreatörerna Jeremy Phang och Desiré Engström på Brindfors genomförde en briljant idé. De kokade ner rekvisita från teaterns värld, och personliga tillhörigheter från kända skådespelare, till ett historiskt bläck som inbjudningarna signerades med. Snacka om storymaking.
När vi tänker på stories och storytelling, storymaking och storydoing och alla varianter på temat, så tänker vi ofta att det antingen har hänt eller händer nu.