Radioreklam för Business Service Club

Radioreklam för Business Service Club
Kampanjsymbolen för Rädda Konferensen.

Vi jobbade fram en konceptuell kampanjidé till konferens- och nöjes­arrangören Business Service Club. Medievalet blev radio i samarbete direkt med MTG.

Om projektet

Ett av våra syften med konceptet var att slippa begränsa oss till någon särskild mediekanal. Ett bra koncept ska kunna göras ut på många olika sätt och i olika kanaler. Vilket också betyder att det kan leva länge.

Konceptet namngavs Rädda Konferensen och blev i första hand en radiokampanj och en sajt. Det här med namnet var en strategisk åtgärd eftersom företagets eget namn är svårt att uttala. Därför också svårt att uppfatta — i exempelvis radio.

Kampanjidén

Storyn handlar om den bedagade konferensen Bengt som får allt svårare att vara attraktiv när kunderna kräver bättre service hela tiden. Det var lättare att fakturera förr, tycker Bengt, när man kunde slänga in några dunkar sprit och folk roade sig själva.

Nu krävs det administration på toppnivå, digitalt stöd med webbplatser, flådig underhållning, välplanerade transporter och allt möjligt krångligt för att kunden ska bli nöjd. Så konferensen Bengt undrar hur han ska göra. Han får tipset att lämna plats för den nya generationens eventföretag. Kunderna kan istället känna sig trygga med att gå in på räddakonferensen.nu.

Här kan du höra radiospotarna i kampanjen Rädda Konferensen som gick 2014–2015. Huvudperson är konferensen Bengt som ringer ett akutnummer…

Sandhamn. Radiospot 1 av 4 för initiaivet Rädda Konferensen.

Win-win. Radiospot 2 av 4.

Bob. Radiospot 3 av 4.

Mejlet. En uppföljning av kampanjen med ett tydligare erbjudande.

Kreativa partner: Anders Östblom och John Swartling på Swartling Produktion.