Om projektet
Filmen om Johan
Johan ringde. Hans bolag Heycom funderade på att producera en film. Faktum var att han redan hade börjat, och ja, den var i själva verket nästan klar. Johan ville att jag skulle kika på manuset.
Filmmanuset
Så jag kikade på manuset. Vi kan väl säga så här, det gick att läsa in en del möjligheter till förbättringar. Grundidén med cykeln är bra, sa jag. Nu behöver vi skruva till det så du förmedlar den berättelse du vill med filmen.
Petter på Good Morning Film hade gjort ett superbra jobb med visuell idé och filmproduktion. Det gjorde det lättare för mig att skriva om filmmanuset för att få fram rätt känsla.
Personlig ton
Johan som är VD på Heycom och jag känner varann, så jag vet att han är en driven entreprenör, med många stora kunder i bolaget. Samtidigt tycker jag det är schysst att behålla det personliga tonläget. Det var antagligen därför alla de där stora kunderna valde Heycom från början.
Om vi tar på oss marknadsföringsmössan en stund så finns det ytterligare skäl att gå den vägen. Telekomtjänster är exempel på en kategori med relativt lågt förädlingsvärde och hög rivalitet bland konkurrenter. Som marknadsförare vet vi precis vad det leder till.
Bort från slagfältet
Just det, en garanterad plats på priskrigets hopplösa slagfält. Om många aktörer på en marknad har samma erbjudande i kundens ögon blir det priset som avgör. Där kan branding göra nytta. Företagets största tillgång blir inte produkter utan kundrelationer.
Med filmens manus försökte vi komma bort från den blodigaste hörnan av slagfältet. Berätta hur företaget resonerar och tänker istället för att rabbla upp vad de säljer. Efter det omskrivna manuset klipptes filmen om litegrann för att tajma vissa bilder med fraser.
Äldsta tricket i boken
Efter en titt på det ursprungliga manuset frågade jag Johan »Vad är det du egentligen vill säga med allt det här?« Pratet som kom fram var något helt annat än vad som stod på papperet jag fått.
När folk pratar är det lättare att förstå dem än när de skriver. Framför allt blir det mer levande och intressant. Det är en av copywriterns yrkeshemligheter.
Produktionsbolag: Good Morning Film (numer Makeriet Film).