Den kreativa organisationen

Den kreativa organisationen
När två olika tankar får ett nytt sammanhang att springa runt i föds snart nya.

Den kreativa revolutionen tog sin början i ett oväntat möte. Idén var att placera folk som inte jobbat ihop förut i samma rum. Är det dags att rita om organisationen igen?

Läste intervjun »En vilsen bransch mitt i en kreativ revolution« med Fredrik Blomberg i Resumé.

Jag instämmer med de flesta av Fredriks analyser och reflektioner över samtidens medieklimat. Svårt blir det för den som är van vid det gamla och tycker det var bättre förr. Lättare är det för den som inte känner till något annat.

1. Jag är normal.

2. Världen är galen.

3. Allt känns svårt.

1. Världen är normal.

2. Jag är galen.

3. Allt känns lätt.

Generationsklyftan beskriven efter synsätt.

Jag tänker exempelvis på att det blir ett väldigt hallå när vuxna ska göra film tillsammans. Inte minst om budgetar och annat sånt som vuxna tycker är viktigt. Medan en elvaåring utan problem klipper ihop en semiproffsig produktion med synkar och alltihop i Videofy.me på en eftermiddag.

Missar hela poängen

Men jag tänker också att artikeln i Resumé missar hela poängen med den kreativa revolutionen. Jo, det är sant att vi har startat en ny sån, men den förra revolutionen handlade inte alls om att enskilda kreatörer plötsligt började tänka annorlunda, eller kommunicerade bättre än tidigare.

Den förra kreativa revolutionen som Bill Bernbach mer än någon annan var ikonisk ledargestalt för var egentligen en organisationsförändring.

Kreatörerna såg ljuset

Bills idé var ett nytt team. Han plockade upp kreatörer från mörka källare och placerade copywriter och art director vid ett gemensamt bord i dagsljus. Leon Nordin såg detta och tog modellen till Sverige. Sen blev det så här också.

Det var alltså inte så att kreatörerna tänkte särskilt annorlunda var och en för sig, men vid samma bord kunde de forma sina tankar till stora idéer. Ingen hade jobbat så förut. Säkert gick det snabbare också. Den nya modellen spred sig över hela klotet.

Liknande organisationsförändringar börjar vi se nu. Vi ser spännande branschglidningar mellan reklam och IT, vi ser oväntade möten mellan alla möjliga roller och fler nyfikna kreatörer som väljer bort traditionell byråanställning. När insiktsfull planner möter passionerad UX-designer och bildar drömteam, istället för att sitta på två olika våningsplan eller adresser, kan revolutionen ta fart.

Organisera kreativt

Jag skulle vilja påstå att företag som enligt stuprörsmodellen jobbar med marknad för sig, HR för sig, IT för sig, kanske en kommunikationsavdelning för sig, och troligen med en alldeles vanlig reklam- eller webbyrå för sig, inte har en chans att agera kreativt när strukturerna inte är byggda för det.

När olika tankemönster krockar och bildar nya får vi kreativa revolutioner. Det är vår tids galna organisationer som gör det möjligt. Såna som Bill och Leon satte i verket på sin tid. Och som vi kan sätta i verket nu.

(Det här blogginlägget har lästs 13303 gånger.)

Inspirationsbrevet Maslow

Maslow är vårt inspirationsbrev om marknadskommunikation och varumärkesutveckling. Det publiceras nån gång i månaden. Du kan avsluta din prenumeration när du vill. Läs mer om hur dina personuppgifter hanteras.