Om projektet
Det digitala klivet
Under ett par års tid har webbyrån Cloud Nine och jag varit engagerade i utvecklingen av Com Hems webbsajter, deras produktlöften och varumärkets digitala direktmarknadsföring. Jag har också hållit workshops med Com Hems webbredaktörer vid flera tillfällen.
Syftet har varit att lyfta varumärkets e-handelskoncept, höja användarupplevelsen (UX) och driva både innehåll och konvertering i digitala kanaler.
Allt sånt som gör det lättare för konsumenter att gilla varumärket och köpa tjänster med musklick och pekfingrar. Responsivitet var en av flera pusselbitar. Vi har samtidigt jobbat med produktlanseringen av TiVo på webben.
Fördjupa och förenkla
Min roll i produktlanseringen har varit kommunikatörens. Att samarbeta med interaktionsdesigner, UX-designer och scrum teams i agila processer. Som kommunikatör har jag alltid kundrelationen överst på min agenda. Hur vi skapar överblick, fördjupar innehåll och förenklar köp.
En stor del av mitt jobb med användarupplevelse går ut på att vända tekniska produktegenskaper till begripliga kundfördelar. Men också att få till en bra kundresa. Vägen fram till köp ska vara engagerande och övertygande. Inte säljig, påstridig och tjatig.
(Låt dig gärna inspireras av Simon Sineks TED-talk The Golden Circle. »People don’t buy what you do. They buy why you do it.« Här pratar han för övrigt också om TiVo.)
Ny kategori
Det finns ingen produkt som TiVo på den svenska marknaden sedan tidigare. Den konkurrerar på flera områden samtidigt. Bland annat OTT (over the top) där du streamar tv direkt över nätet. Den är också en trimmad sökmotor fast för tv-underhållning.
Därför är TiVo inte bara en ny produkt, utan en helt ny kategori, på den svenska marknaden. Ett drömläge inför en lansering. Åtminstone om man får tro varumärkesgurun Al Reis. »Kunder bryr sig egentligen inte om nya varumärken utan om nya kategorier«, skriver han i sin bok The 22 Immutable Laws of Branding.
Så funkar TiVo
TiVo bäddar in all tv så du kommer åt programmen även på mobil och surfplatta. Du slipper ha olika konton, lösenord, gränssnitt och sökfunktioner. Här finns en enda sökruta för tv, playkanaler, hyrfilm och webbklipp. Alla dina skärmar blir lika TiVo-smarta.
Det är också en produkt som eldar på den stora trenden med tv. Att både tid och plats för tv blir individuell i större utsträckning. Programtablån kommer snart att försvinna. Den behövs ju inte längre. I tv-branschen pratas det livligt om begreppen time shifting och place shifting för att beskriva vart vi är på väg.
Svenska Designpriset
Webbsajten och konceptet Se tv med nya ögon nominerades i Svenska Designpriset 2013 i kategori 4B/webb/reklam och kammade hem silver i Davey Awards 2014.
Art director och kreativa partner: Anders Jacobsson och Joakim Holmqvist. Filmproduktion: DFM.