Sysslor och snack under 2017 plus en bonusklassiker

God Jul och Gott Nytt År, 2017
Merry Marketing and a Happy New Sprint! Foto: Erwan Hesry.

Höst full av sysslor

Det har varit hög aktivitetsnivå i verkstan. För det första har flera nya kunder haft den goda smaken att vilja samarbeta med oss. Fondbolaget 10TEN, Kooperativa Förbundet, Arbetsgivarföreningen KFO, IT-bolaget EssVision, standardiseringsföretaget Validoo och byggkonsulten Kaper för att nämna några.

Och för det andra har vi flyttat byrån till Bondegatan 30 här på Söder. Kom gärna förbi på en fika förresten.

Snacket om marknadsföring

När det gäller marknadskommunikation i stort så har mycket bubblat kring Byron Sharp, Mark Ritson, Les Binet och Peter Field under året.

Har du ännu inte läst Sharps fördomsdödande bok How Brands Grow så är det hög tid. Till den refereras det överallt.

Med delvis den som bakgrund skrev marknadsföringsnestorn Mats Rönne, för bara några dagar sen, en utmärkt sammanfattning av vad vi bör mäta för att göra våra varumärken än mer relevanta 2018.

Nya dynamiska internet

Inom webbvärlden har det som vanligt varit många trender igång samtidigt. AI och konversabla gränssnitt är förstås den stora grejen. (Jag fascineras varje gång över att kunna prata med Analytics-appen för att se trafikdata.)

Men även progressiva webbappar som kan bli nästa steg för det nya dynamiska internet. HTML är trots allt rätt gammalt. En av höjdpunkterna tyckte jag att samarbetet mellan Google och Automattic (som bygger Wordpress) var.

Klassiker som står sig

Frank Sinatra has a cold
»Sinatra with a cold is Picasso without paint, Ferrari without fuel—only worse.« Storyn Frank Sinatra has a cold, publicerad i Esquire år 1966, är exempel på en stilbildande estetik som kallas New Journalism.

Trender är emellertid inte allt. Som marknadskommunikatörer är vi först och främst intresserade av innehåll som driver engagemang och beteende. Storyn »Frank Sinatra has a cold«, publicerad i magasinet Esquire år 1966, anses vara en av de bästa som nånsin skrivits. Troligen för att den var en av de första i sin genre. Nu är den återpublicerad på Esquires webbsajt. Bra storys av den kalibern är tidlösa.

Storyn om Sinatra har till och med en egen wikipedia-sida. Låt oss göra den kvalitetsnivån till norm under 2018.

Till sist, ett varmt tack till alla kunder, partners och prenumeranter. Jag önskar dig en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!

(Det här blogginlägget har lästs 193 gånger.)

Inspirationsbrevet Maslow

Maslow är vårt inspirationsbrev om marknadskommunikation och varumärkesutveckling. Det publiceras nån gång i månaden. Du kan avsluta din prenumeration när du vill. Läs mer om hur dina personuppgifter hanteras.