Råd och pepp till dig som pluggar marknads­kommuni­kation

Studera marknadskommunikation
Man ska inte ge råd förrän nån ber om dem. Det är sen gammalt. Men nu var det nån som gjorde det. Foto: Steinar Engeland.

En student ställde en fråga i gruppen Reklamsnack. Frågan gällde vilken utbildning gruppens medlemmar hade och om det fanns idéer om vad hon kunde komplettera med. Många bra svar dök upp. Jag svarade att den formella utbildningen inom marknadskommunikation är en självklar grund, men vinklade det lite åt att lära för livet av arbetskamrater.

Frågan

Nyfiken på vad ni som hänger här inne har för utbildning i botten, samt tjänst idag? Nåt ni rekommenderar/avråder från (utbildningsmässigt)?

Pluggar själv kommunikationsprogrammet, inrikting professionellt skrivande, på Högskolan i Gävle, men funderar på att komplettera upp med någon kurs på Berghs.

Har jobberfarenhet från en kommunikationsbyrå, men i supportande roller så som projektassistent, VD-assistent osv.

Målet: Copywriter eller liknande typ av tjänst. Shoot 🙂!

Svaret

Hej Förnamn, jag har läst Allmän psykologi på Stockholms universitet, sedan marknadsekonomi (DRMI) och ARU-kursen på Berghs i samarbete med Konsultbyrån för marknadsrätt.

Har deltagit på flera kurser och föreläsningar förstås. En av de bästa på senare tid är Storynomics i London med Robert McKee. Den rekommenderar jag verkligen nästa gång Mr McKee gästar Europa.


Fler tips

  • Berghs rekommenderas, inte minst med tanke på kontakterna, men givetvis lär du dig av dem du jobbar bra tillsammans med. Hitta ett bra och erfaret team. Du blir som du umgås.
  • Det ger självförtroende, och först när du litar på dig själv, så litar andra (t ex kunder) på dig också.
  • När du hör att många refererar till exempelvis författaren Byron Sharp så betyder det att du bör läsa boken. Var påläst.
  • Planka mycket i början, läs och studera mästarna, för att sen utveckla din egen känsla för vad som är bra och dåligt.
  • Ge dig aldrig förrän du själv är nöjd, även om andra tycker du är besvärlig när du skrivit om manus 37 gånger.
  • När andra hyllar prestigelösheten ska du vara på din vakt. Det finns inget dummare uttryck. Titta bara på synonymer till prestigelös som är kravlös och lättsam. Utveckla gärna din prestige — men samarbeta och var alltid snäll. Relaterad läsning: Why pride is good.
  • Mest av allt bör du intressera dig för dina kunder. Lär dig allt om deras affärer, mer än vad de själva kan.
  • Kreativitet är inte en talang, det är ett sätt att jobba, a way of operating som John Cleese säger, och ett blodskontrakt mellan dig och världen du lever i.

(Det här blogginlägget har lästs 191 gånger.)

Share on LinkedIn46Tweet about this on Twitter0Buffer this page

    Vad tycker du?

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    Inspirationsbrevet Maslow

    Maslow är vårt inspirationsbrev om marknadskommunikation och varumärkesutveckling. Det publiceras nån gång i månaden. Du kan avsluta din prenumeration när du vill. Läs mer om hur dina personuppgifter hanteras.