Ikväll guldäggsgala

Guldäggsgala 2014
Epic Egg Carton. Foto: Caroline Attwood.

Dags igen att uppmärksamma den mest nyskapande reklam vi gör i Sverige just nu. Åsikter om vad som är bäst brukar gå isär. Alla håller inte med juryn så det brukar vara kul att följa.

Guldägget är en tävling i kreativ kommunikation. Därför är det inte alldeles säkert att belönade bidrag är de som ger mest reklameffekt. Men det finns samtidigt internationella mätningar som visar på korrelation mellan reklameffekt och kreativ höjd.

Vilket ger en varm känsla av hopp för mänskligheten. Ambition lönar sig.

För mig blir det ingen guldäggsgala ikväll. Jag ska på teater med moster. Den som vill kan se på Twitter vem som vinner. Min personliga favoritkategori är alternativa medier. Nominerade bidrag ser du här.

Idé och kritik

I samband med Guldägget går vågorna höga i debatten om tävlingens uppgift och allmänna hälsotillstånd. Så brukar det vara. Debatten i sig är nog bra. En sak som alltid är tydlig är att de mest högljudda kritikerna inte finns representerade bland vinnarna. Typiskt, eller hur?

Jag tycker aldrig det finns anledning att bli arg på en tävling som uppmärksammar kreativitet. Sen är det klart att det är lättare att skapa en originell reklamåtgärd för en familjeägd ostaffär, än för en storkoncern ägd av kyliga riskkapitalister. (Därför är Volvo Trucks Epic Split särskilt imponerande.) Åsikterna om det går också isär. Unt so weiter.

En del tror att det är JCVD mellan lastbilarna. Men det är i själva verket Staffan Forsman.

Vad som däremot gör mig lite ledsen är när unga, talangfulla kommunikatörer vinner guldägg under sina första yrkesverksamma år och sedan slutar i branschen när priserna slutar regna över dem. För även om tävlingar i kreativ kommunikation har ett värde, så är det inte värdet av kreativ kommunikation.

(Det här blogginlägget har lästs 15063 gånger.)

Inspirationsbrevet Maslow

Maslow är vårt inspirationsbrev om marknadskommunikation och varumärkesutveckling. Det publiceras nån gång i månaden. Du kan avsluta din prenumeration när du vill. Läs mer om hur dina personuppgifter hanteras.