Söndagens debattartikel »Vi finner er medskyldiga till ond bråd företagsdöd« i DN är läsvärd. Artikeln ingår i en serie om småföretagande. Författarnas tonläge är något raljant men poängen är solklar. Försäljning kommer för långt ner på svenska prioriteringslistor. Därför dör alltför många företag.
Attityder till försäljning
Min erfarenhet efter många år som konsult åt näringslivet säger mig att även stora organisationer har problem med attityder till försäljning. Kanske ligger det i vår svenska kultur att vi är lite försiktiga av oss. Men att försäljning är att storma in och ta över rummet är en myt. Snarare handlar försäljning om att förstå en situation och på ett kreativt sätt göra det bästa av den.
Det mesta vi företar oss är faktiskt försäljning. Även om vi inte kallar det så. Det kan vara att sälja in en idé till en arbetskamrat, att ge och ta, utan att en kund behöver vara involverad. Vår tonåring hemma säljer ofta in idén om att vara ute längre än den avtalade tiden. Ibland lyckas han.
Inte bara i näringslivet
Det kan gälla föreningslivet också. En bostadsrättsförening som ska genomföra ett stambyte har ett besvärligt projekt framför sig. Styrelsen kan se det på två olika sätt. Antingen defensivt, som att medlemmarna ska vara tacksamma över att styrelsen ordnar alltsammans åt dem. Eller offensivt, som att de säljer in idén till medlemmarna. Om en bättre tillvaro och ett gemensamt ansvar för föreningens största tillgång när en kämpig tid väntar.
Lyfta blicken från dammet på ett ärligt sätt, helt enkelt.
Alla medlemmar skulle till exempel kunna få hämta ut tofflor i sin storlek vid nästa möte. En liten kostnad, men en stor gest, som öppnar upp för dialog. Vinsten ligger i större förståelse för varför projektet genomförs, samsyn, glädje och stora tidsbesparingar tack vare mindre gnäll.
(Det här blogginlägget har lästs 6638 gånger.)