Strukturerad data är en nykomling på marknadsförarens agenda. Är det den som kodar som ansvarar för vad som syns i sökresultatet eller den som skriver?

Precis som musikern använder instrument för att producera musik, använder copywritern ord för att producera marknadsföring.
Håll ihop storyn
Instrumenten som bidrar till hela varumärkesupplevelsen har blivit rätt många på kort tid. Det har med mediekanalernas högintensiva fortplantning att göra. Många marknadsförare kämpar med att ta sig upp till ytan och få överblick. Copywriterns specialistroll blir att hålla ihop varumärkesstoryn i alla kanaler.
Strukturerad data
Sen ett halvår ungefär har mikrodata med schema-protokollet blivit en ny punkt på marknadsförarens dagordning. Med hjälp av strukturerad data kan ditt varumärke sticka ut på ett rätt fränt sätt i sökresultaten. Det gäller för många olika innehållstyper, men inte sällan rör det sig om ord och berättelser.
Det hörs på namnet att strukturerad data är något för tekniker. Eller? Med en traditionell syn på rollfördelning är svaret givet. Med en lite mer modern syn på tillvaron, inte lika självklart. Om strukturerad data ger fler möjligheter att göra din röst hörd så kan ansvaret lika gärna ligga hos den som för pennan.
Tips
- Testa hur bra din webbsajt är på strukturerad data.
Fortsätt vara nyfiken
Att sätta sig in i SEO och det digitala multiversum som strukturerad data öppnar dörren till kan kännas överväldigande. Men det är knappast ett skäl att låta bli. Med koll på titlar, summeringar, metabeskrivningar, taggar, proppar, värden och alla andra speldon i marknadsföringens orkesterdike borde musiken rimligen låta bättre.
Att copywritern kör ner huvudet i datahinken är inte konstigare än att trummisen börjar skriva låtar på gitarr. Det har gått rätt bra, både för Andreas Kleerup och Dave Grohl. De har inte sadlat om, utan utvecklat sig som artister.
Nytt kreativt team
Copywritern kanske inte kan lösa alla kodproblem, men kan mycket väl bilda allians med en utvecklare. En ny typ av kreativt producentteam som tar varumärket framåt i konkurrensen om klicken.
Vill du veta vad strukturerad data kan göra för ditt varumärke?
(Det här blogginlägget har lästs 26954 gånger.)