Strukturerad data — Teknik eller copywriting?

Strukturerad data är en nykomling på marknadsförarens agenda. Är det den som kodar som ansvarar för vad som syns i sökresultatet eller den som skriver?

Strukturerad data, teknik eller copywriting
Är det inte en metatagg som gömmer sig därborta bakom itemproppen? Foto: Nasa

Precis som musikern använder instrument för att producera musik, använder copywritern ord för att producera marknadsföring.

Håll ihop storyn

Instrumenten som bidrar till hela varumärkesupplevelsen har blivit rätt många på kort tid. Det har med mediekanalernas högintensiva fortplantning att göra. Många marknadsförare kämpar med att ta sig upp till ytan och få överblick. Copywriterns specialistroll blir att hålla ihop varumärkesstoryn i alla kanaler.

Strukturerad data

Sen ett halvår ungefär har mikrodata med schema-protokollet blivit en ny punkt på marknadsförarens dagordning. Med hjälp av strukturerad data kan ditt varumärke sticka ut på ett rätt fränt sätt i sökresultaten. Det gäller för många olika innehållstyper, men inte sällan rör det sig om ord och berättelser.

Det hörs på namnet att strukturerad data är något för tekniker. Eller? Med en traditionell syn på rollfördelning är svaret givet. Med en lite mer modern syn på tillvaron, inte lika självklart. Om strukturerad data ger fler möjligheter att göra din röst hörd så kan ansvaret lika gärna ligga hos den som för pennan.

Tips

Fortsätt vara nyfiken

Att sätta sig in i SEO och det digitala multiversum som strukturerad data öppnar dörren till kan kännas överväldigande. Men det är knappast ett skäl att låta bli. Med koll på titlar, summeringar, metabeskrivningar, taggar, proppar, värden och alla andra speldon i marknadsföringens orkesterdike borde musiken rimligen låta bättre.

Att copywritern kör ner huvudet i datahinken är inte konstigare än att trummisen börjar skriva låtar på gitarr. Det har gått rätt bra, både för Andreas Kleerup och Dave Grohl. De har inte sadlat om, utan utvecklat sig som artister.

Nytt kreativt team

Copywritern kanske inte kan lösa alla kodproblem, men kan mycket väl bilda allians med en utvecklare. En ny typ av kreativt producentteam som tar varumärket framåt i konkurrensen om klicken.

Vill du veta vad strukturerad data kan göra för ditt varumärke?

Snacka med mig

(Det här blogginlägget har lästs 26954 gånger.)

Inspirationsbrevet Maslow

    Maslow är vårt inspirationsbrev om marknadskommunikation och varumärkesutveckling. Det publiceras nån gång i månaden. Du kan avsluta din prenumeration när du vill. Läs mer om hur dina personuppgifter hanteras.