Skön gratisplugg för Wordpress som visar vad Annelie läste innan hon fyllde i formuläret.
*** Leadin har bytt namn till Hubspot Marketing Free ***
Säkert har du bekantat dig med Hubspot och begreppet marketing automation. Det hela går ut på att kvalificera kundämnen genom att stegvis öka intresset med relevant innehåll. För att ta ett exempel så kanske Annelie inte är intresserad av Mathem ännu, men är däremot redan lockad av tanken på att slippa springa till butiken.
Köpresa och säljtratt
När Annelie (som egentligen heter något annat) landar på din sajt så är hon troligen inte mogen för en säljkontakt i första steget. Men hon kanske fyller i ett formulär och visar intresse för något du skrivit om. Då har hon tagit första konverteringssteget i sin köpresa.
Därför placerar du henne i första mejlinglistan där du postar mer om det ämne som hon är intresserad av. Givetvis kan hon själv avprenumerera närsomhelst. Och så håller det på, ända fram till sista steget i köpresan då det är dags att presentera ett konkret erbjudande. Om det är b2b så är det dags att träffas.
Hubspot
Hubspot är en licensprodukt som hjälper sälj- och marknadsavdelningar med att automatisera den här processen. Systemet har både fått hiss och diss, men rätt använd kan en sån investering vara bra. Gå in i projektet med öppna ögon bara. Livet blir inte lättare bara genom att sparka igång systemet. Det krävs en organisatorisk förändring också.
För det första måste marknad generera innehåll. För det andra måste olika roller definieras, och det måste beslutas vem som tar hand om vad och när. Till exempel var i processen marknad lämnar över kundämnen till säljavdelningen.
Hubspot har nu kommit till två insikter. Dels att de måste sänka trösklarna för sin tjänst och dels att Wordpress är världens största CMS.
Leadin
Därför har de tagit fram en gratisplugg för Wordpress så du kan börja testa. Installationen är enkel, ladda upp pluggen och kopiera in skriptet bara. Men ta gärna en säkerhetskopia på sajten innan.
När du själv ser vad som händer blir det lättare att fatta fördelarna. Det funkar som en specialiserad variant av Analytics där du ser var, i mitt fall Annelie, spenderat tid innan hon fyllde i ett formulär på sajten. Eller rättare sagt var Annelies webbläsare spenderat tid.
Contact Form 7 och Mailchimp
Det är lätt att föreställa sig att Leadin från Hubspot helst skulle jobba med egna formulär. Att man liksom blir låst vid tjänsten på ett trist sätt. Så är det inte alls. Du kan använda dina egna formulär som du troligen har byggt med Contact Form 7 eller en Mailchimp-plugg. Leadin triggar på vilket input-fält som helst, faktiskt.
Sen kommer rapporten som är en annan av styrkorna med Leadin. Visserligen kan du själv hacka ihop såna här rapporter i Analytics. Här är det istället serverat på silverfat med lite piff på kanten.
Om den här besökaren bestämmer sig för att fylla i fler formulär så utökas samma rapport. Du kan följa besökaren under lång tid. Därför kan du börja bygga upp köpresorna och säljtrattarna.
Mailchimp-integrationen
Nu till en annan bra grej. Det finns en push-funktion till Mailchimp. Det betyder att du kan skapa tre listor för köpresan, och sen placera varje besökare i rätt lista. Anneli, eller Weichmann eller möjligtvis nån annan, har ju själv fyllt i sitt namn och visat intresse. Du kan flytta besökaren mellan vilka listor du vill utan att behöva öppna Mailchimp.
Här skulle man önska att besökaren automatiskt placeras i rätt lista beroende på vilket formulär som fylls i. Precis. Och det vet Hubspot, för då behövs nämligen licensprodukten Hubspot. Det finns förstås en brytpunkt när gratisalternativet Leadin inte räcker till.
- Här hittar du Leadin-pluggen for Wordpress.
- Mer om Hubspot Marketing Free från Hubspot.
- Mer om plattformen Mailchimp.
(Det här blogginlägget har lästs 25799 gånger.)