När jag pluggar SEO så pekar de flesta rekommendationerna på att uppdatera sitt innehåll kontinuerligt. Inte så konstigt kanske.
Det gäller inte bara sidor utan även bloggposter. Här får man förstås välja vilka bloggposter som ska uppdateras. Att göra det med alla är ingen idé, utan i första hand är det nog smart att välja de bloggposter som har verkshöjd på innehållet.
Modified Time
Problemet med äldre bloggposter är just att de ser gamla ut. Ser du ett blogginlägg med publiceringsår 2010 känns det inte direkt hett trots att delar av innehållet är nytt.
Därför har jag lagt till en funktion som visar när bloggposten uppdateras. Det här gäller Wordpress och PHP.
get_the_time
är funktionen för att hämta bloggpostens publiceringsdatum.get_the_modified_time
är funktionen för att hämta bloggpostens senaste ändringsdatum.
Fördelen är att när bloggposten har fresh content så syns det. Till detta gjorde jag en egen svg-ikon som visas före datumet.
Sökspindlarna
Hur Googles sökspindlar behandlar fresh content är en aning omtvistat men generellt gillar dom det. Därför är det rekommenderat ur (on-page) SEO-synpunkt. Det finns en structured data markup för både itemprop="datePublished"
och itemprop="dateModified"
som jag använt mig av. Får se vad som händer helt enkelt.
Nu har jag svaret
Det har gått 18 dagar sedan uppdateringen. Resultatet är minst sagt intressant. Såhär ligger det till.
- Om bloggposten är uppdaterad och jag har lagt till tillräckligt mycket av vad Google kallar fresh content, och vi andra kallar kärlek, så visas det nya datumet i SERP-arna. Det nya datumet ersätter alltså det gamla. Bloggposten från år 2010 ser nu helt nyskriven ut vilket är sant och det visas nedan.
- Om bloggposten är uppdaterad och jag däremot inte har adderat tillräckligt mycket av vad Google anser är fresh content så visas fortfarande det gamla datumet i SERP-arna. Nedanstående blogginlägg har precis som det förra en
modified time
som är april 2016. Men eftersom inte lika mycket innehåll anses nytt så ändras inte datumet.
Slutsatser
Troligen påverkas resultatet av hur unikt sökordet är. På sökordet behovsupptäckt SEO-rankar jag alltid högst. Antal sökresultatet är relativt få, vilket Google antagligen tolkar som att jag i hög grad mutat in ett eget begrepp.
På sökordet reklamstrategi brukar jag också SEO-ranka högst, men här är sökresultaten fler, och den särskillnad jag har jämfört med andra späds ut. Det är i alla fall min tolkning. Har du några egna teorier?
*** UPPDATERAT ***
Detta har jag rett ut nu med hjälp av strukturerad data etc. Hör av dig till mig om du vill veta mer.
(Det här blogginlägget har lästs 25140 gånger.)