Fakta om företaget

En av Sveriges största kommunikationsbyråer. Om du tittar genom ett mikroskop.

Kommunikations­byrån ELM

Eric LindesvärdELM står för Eric Lindesvärd Marknadskommunikation. Verksamheten startades av mig år 2010 efter 18 år i reklambranschen. Eller 36 år om du räknar in övertiden.

Jag hade jobbat länge som copywriter och rådgivare, i Stockholm, Malmö och Köpenhamn, och efter samarbete med flera svenska och internationella företag, lockades jag av att börja arbeta som fristående konsult. Inte ensam utan i nätverk med flera duktiga specialister så att vi kunde ta oss an riktiga uppdrag. Idén om en egen verksamhet som var mer inriktad på problemlösning i det nya digitala medielandskapet hade börjat gro.

Jag hade med mig erfarenhet av PR- och reklamuppdrag från samarbeten med konsument- och b2b-varumärken som Absolut Vodka, Fjällräven, Procter & Gamble, Jetpak, Sony Music, ABB, Electrolux, Polariod, Mercedes-Benz med flera.

Jobbet handlar mycket om att se detaljer och förstå helheten.

Tanken på att bygga kreativa kampanjer som aldrig upphör, som alltid blomstrar online, till skillnad från åtgärder som vissnar efter begränsade kampanjperioder, var tilltalande. Branschen som helhet var rätt trög på det området vid den här tiden. Detta var innan begreppet always on hade börjat få fäste. Sociala medier användes än så länge bara av entusiaster. Instagram fanns inte. Automattic hade precis lanserat något de kallade för Wordpress.

De som höll på med digitala grejer kom oftast från det funktionella teknikhållet. Det behövdes fler som kunde se tekniken från det kommunikativa, humanistiska och kreativa perspektivet, tyckte jag.

Organisationen

Detta är med andra ord en liten men också en oberoende och pigg verksamhet. Organisationen är obetydligt mer komplex än ett järnspett. Vår erfarenhet är att effektivitet beror mer på rätt processer och tankeriktningar än på arbetsgruppens storlek.

Vi jobbar tillsammans med partners och bildar projektteam för att lösa kundernas kommunikationsproblem så skarpsinnigt som möjligt. Vanligtvis består arbetsgruppen av 2–4 personer med projektledare, copywriter, designer och kodare. Till exempel har vi samarbetat med hungriga elever från Hyper Island.

Uppdragen

Marknadskommunikation är utgångspunkten i allt vi gör. En mix av marknadsföring, kommunikation och kreativitet. Enligt oss handlar strategisk kommunikation om intresse och förståelse för två saker. Affärer och människor. Med rätt basfakta på bordet kan vi föreslå kreativa lösningar på de kommunikationsproblem som vid varje tillfälle dyker upp hos våra kunder.

Ofta får jag själv en konsultroll där jag hjälper marknads- eller kommunikationsfunktionen att tillsammans med ledningsgrupp och styrelse utveckla en varumärkesplattform. Detta angränsar i sin tur arbete med internkommunikation och principer och metoder för detta. Internkommunikation och marknadskommunikation har många beröringspunkter. Mot slutet av dagen, som britterna brukar säga, så är det ett och samma varumärke. Allt hänger ihop.

Arbetet med en varumärkesplattform kan se lite olika ut beroende på var någonstans i processen organisationen befinner sig. Därför har vi tagit fram en strategisk varumärkesmodell med fyra olika perspektiv snarare än handfasta planer.

Vi är också med och producerar jobben, till exempel kampanjer och webbsajter, från idé till leverans om så önskas. Annars kan vi bidra i den styrande funktionen med att briefa kreativa team. Vi genomför ofta workshops för att snabbt komma igång med projekt. Det bästa sättet att komma in i problemställningar är att kavla upp ärmarna och börja jobba.

Bra att veta

Kontakta mig

Är du nyfiken på hur jag kan hjälpa dig lyckas med din marknads­kommunikation?

    0

    Maslow är vårt inspirationsbrev om marknadskommunikation och varumärkesutveckling. Det publiceras nån gång i månaden. Du kan avsluta din prenumeration när du vill.