
Vi som jobbar i reklambranschen vet att den bästa reklamen inte är reklamig. Reklamig reklam är sådan ingen tar på allvar. Den där Mercichokladen för att nämna ett exempel. Den övertygar knappast någon.
(Sanningen är att dom lägger tevereklammattor för att få in sina produkter i hyllorna hos de stora dagligvarukedjorna. #retailmanagement)
De bästa säljarna lyssnar
Precis samma sak gäller försäljning. De bästa säljarna är inte säljiga. De bästa säljarna snackar inte, de lyssnar. De bästa säljarna har förmåga att analysera behov och övertyga. Precis som den bästa reklamen gör.
Jag tror inte det är så reklambranschen ser på försäljning. Många i reklambranschen verkar ha en schablonmässig bild av säljare som skräniga typer med guldplomber och en medfödd begåvning att snacka omkull folk.
Försäljning är överföring av övertygelse
Bra försäljning, precis som bra reklam, är inget annat än överföring av övertygelse. Dålig försäljning och dålig reklam övertygar inte. Den är bara irriterande.
(Det här blogginlägget har lästs 28051 gånger.)