Kan du övertyga?

Försäljning är att övertyga
Jag tror många i reklamsamfundet förväxlar schablonen av en säljare med vad god försäljning egentligen är.

Vi som jobbar i reklambranschen vet att den bästa reklamen inte är reklamig. Reklamig reklam är sådan ingen tar på allvar. Den där Mercichokladen för att nämna ett exempel. Den övertygar knappast någon.

(Sanningen är att dom lägger tevereklammattor för att få in sina produkter i hyllorna hos de stora dagligvarukedjorna.)

De bästa säljarna lyssnar

Precis samma sak gäller försäljning. De bästa säljarna är inte säljiga. De bästa säljarna snackar inte, de lyssnar. De bästa säljarna har förmåga att analysera behov och övertyga. Precis som den bästa reklamen gör.

Man jag tycker inte det verkar vara så reklambranschen ser på försäljning. Många i reklambranschen verkar ha en schablonmässig bild av säljare som skräniga typer med guldplomber och en medfödd begåvning att snacka omkull folk.

Försäljning är överföring av övertygelse

Bra försäljning, precis som bra reklam, kan beskrivas som överföring av övertygelse. Dålig försäljning och dålig reklam övertygar inte. Den är bara irriterande.

(Det här blogginlägget har lästs 28852 gånger.)

Inspirationsbrevet Maslow

    Maslow är vårt inspirationsbrev om marknadskommunikation och varumärkesutveckling. Det publiceras nån gång i månaden. Du kan avsluta din prenumeration när du vill. Läs mer om hur dina personuppgifter hanteras.