Workshop på slottet

Varumärkesworkshop
Momentet strax innan lokalen övertändes av explosiv kreativitet.

Min nya kund försäk­rings­bolaget anlitade mig som talare och mode­rator för en varu­märkes­work­shop på Häringe Slott utanför Stockholm. Det skulle konfereras.

Fler workshops

Syftet med min tvåtimmars programpunkt var att inspirera 24 deltagare till kreativt tänkande. Med utgångspunkt i varumärken och hur varumärken agerar. Utmaningen i de här sammanhangen är förstås att få igång diskussioner. Att preparera med verbal tändvätska och sedan själv vara gnista.

Identitet och relation

Vi pratade om skillnader mellan kända och starka varumärken. Om varumärkens identitet (vad) och relation (hur) med oss människor. Om varumärkens symboler och hur de hänvisar till saker utanför sig själva. Positiva förväntningar eller oönskade värden.

Vi pratade också om varumärkens personlighet. Hur lätt det är att hamna i perfekt-och-korrekt-fällan när man är varumärke, fast ingen skulle komma på tanken att vara så som person. Hur ska man egentligen göra för att bli omtyckt som varumärke? Vara sig själv antagligen. Det går att vara seriös utan att för den skull tro att man är felfri, vill jag påstå.

Vad-och-hur-glasögonen

Det finns mängder av strukturella redskap att använda sig av för att fördjupa sig i de här frågorna. Många av dem är oerhört förfinade. Jag tycker att vad-och-hur-glasögonen funkar bra eftersom de är så enkla. Det är lätt att få igång en diskussion med hjälp av dem. Särskilt när det rör sig om bara två timmar.

Jag lade upp workshopen, momentet strax efter gnistan, som två gemensamma övningar med en efterföljande hemlig uppgift. Alla blev såklart nyfikna på det där hemliga. Trick of the trade. Hur det gick? Kul att du frågar. Jo tack, vi hade roligt tillsammans. Många bra diskussioner och intressanta sidospår.

Den perfekta briefen

På tal om sidospår. Det lär spöka på Häringe Slott. När jag lite skämtsamt frågade i receptionen om denna udda företeelse så fick flera av dem som jobbade där något allvarligt i blicken. De berättade om en incident nyligen där en av gästerna skrämdes från vettet och började skrika rakt ut i slottets stora matsal.

De rekommenderade mig att inte titta i några speglar. Spökena är sex till antalet och har namn. Sådana konkreta detaljer sätter fart på fantasin. Precis som en bra brief gör.

(Det här blogginlägget har lästs 24914 gånger.)

Inspirationsbrevet Maslow

    Maslow är vårt inspirationsbrev om marknadskommunikation och varumärkesutveckling. Det publiceras nån gång i månaden. Du kan avsluta din prenumeration när du vill. Läs mer om hur dina personuppgifter hanteras.