Årets färg är inte bara en färg. När kulörbolaget nr 1 väljer den färgburk de upphöjer till årets, då rullas pressmeddelanden, trendrapporter, stories och referenslitteratur ut.
Det är en kampanj som vilken som helst. Ett sätt att placera sig själv på agendan en stund. Bland världsvana inredningsprofiler och fashionistas som kontrar med egna åsikter. Spinnet är igång.
Content och marketing
Om färgen och dess matchande kusiner räknas som content så är kampanjen marketing. Då blir det ju faktiskt content marketing med båda betydelserna inräknade. Annars kan det lätt bli som Per Torberger brukar säga. Att du jobbar 90 procent med content, för det gör alla nu, och bara 10 procent med marketing.
Att produkten redan existerar och på något sätt tillhör alla stoppar inte Pantone Color Institute från att genomföra kampanjen. De laddar med suggestivt namn, stämningar och associationer som gör vår fantasivärld rikare.
Vill du låna den strålande orkidéns magi och gåtfullhet en stund? Om du vill använda nästa års färg Radiant Orchid så hittar du hex-, rgb- och cmyk-koder här.
Här hittar du tidigare års Pantone-färger och får samtidigt höra om tankarna bakom Pantone Color of the Year 2014.
(Det här blogginlägget har lästs 31496 gånger.)