Om projektet
Bli hjälte vid pantmaskinen
Välgörenhetspantandet ligger på en relativt stabil nivå trots diverse försök till påverkan inne i butikerna. När Coop gav oss uppdraget att se hur vi kunde aktivera Biståndsknappen var vi därför tidigt överens om att vi måste hitta en annan lösning.
Biståndsknappen är den alternativa pantknapp du trycker på när du vill skänka pengarna till välgörenhet. Istället för att ta pengarna själv och nypa en chokladbit bland styckevarorna vid kassan.
Undersökningar vi tog del av visade att varumärkets styrka i det här fallet inte spelade så stor roll. Röda Korsets alternativa pantknapp på Ica hade samma tryckfrekvens som vår knapp på Coop trots att Röda Korsets varumärke är så mycket starkare. Det förbryllade oss en smula.
Ladda före besöket
Vi var helt enkelt tvungna att skapa en motivation för knapptryckningen före butiksbesöket. Ungefär som Returpack gör med pantning generellt, fast på ett eget sätt.
Mycket av välgörenhetsreklamen brukar ladda med värdet dåligt samvete. Det kan visserligen vara effektivt. Samtidigt känns det lite unket. En gammalmodig standardlösning som Sida i sina etiska riktlinjer dessutom är emot. Sida menar att reklamen visar upp bilder av en värld som inte existerar.
Större personligt värde
Då är det mer intressant att tänka tvärtom. Tänk om aluminiumburkarna istället förvandlades till hyllningar riktade till dem som pantar? Tänk om burken är mer värd tom än full? (Detta var innan Radiotjänsts hyllningskoncept hade kommit ut, ska påpekas.)
Den tanken gav oss idén att visuellt knyckla till burkarna så de blev medaljer. Ungefär som i japanska papperskonsten origami. En visuell och känsloladdad påminnelse om att vem som helst kan tilldela sin pant ett större personligt värde än själva slanten.
Medaljen är ju en känd symbol för hjältemodiga insatser utöver de generella krav som ställs på oss människor. Vi tyckte också idén var intressant eftersom vi aldrig hade sett en sån lösning tidigare.
Kampanjen gick i dagspress. Jag hade gärna sett den här kampanjen utomhus. Den hade blivit grymt fin med bakgrundsbelysta Adshels. Efter några samtal erbjöd JCDecaux oss platser under sommaren för enbart tryckkostnaden. För den goda sakens skull. Men av olika skäl blev det inte så.
Art director och kreativ partner: Lennart Wejdmark. Foto: Brian Predstrup.