Direktmarknads­föring för Atrium Fastigheter

Hur det känns att jobba över i Glashuset? Sätt på vymössan och beställ take-away från Gondolen.

Direktmarknadsföring, Glashuset
Stans vackraste utsikt. Direktmarknadsföring för Glashuset.

Om projektet

Varje dag nya upplevelser

Glashuset vid Slussen i Stockholm ritades av arkitekt Jan Lunding och stod färdigt år 1974. Det var en spektakulär byggnad som mötte massor av protester. Huset byggdes på uppdrag av Kooperativa Förbundet som var en visionär organisation på den tiden.

Nya hyresgäster

Nu skulle KF flytta. Vi fick i uppdrag av fastighetsägaren Atrium Ljungberg att hjälpa till med att hitta nya hyresgäster. Det är inte ofta ett hus av den här storleken är ute på marknaden. Mäklaren pratade mycket om yteffektivitet. Vi däremot såg människor framför oss.

Direktmarknadsföring, Glashuset
DM-enhet, Glashuset.
Direktmarknadsföring, Glashuset
DM-enhet, Glashuset.

Utsikten är majestätisk. Du ser den tjusiga delen av stan varje dag, med Saltsjön och öarna, och kan följa årstidernas växlingar. Glashuset är ytterligare ett skäl att vilja gå till jobbet, resonerade vi. Ingen dag är ju den andra lik. Mäklaren kliade sig besvärat i huvudet.

Problemet

Nu var det bara en liten omständighet som försvårade möjligheten att visa upp lokalerna. De höll på att renoveras från grunden. Visserligen kunde mäklaren ta dit besökare, men några bilder på interiören förutom gemensamma utrymmen som trapphus och toaletter, kunde vi inte presentera. Inredningen var ju inte klar.

Lösningen

På temat Varje dag nya upplevelser gjorde vi en jättestor vymössa av papp i vilken man kunde se utsikten i panorama redan innan besöket. Vymössan var svårare än vi trodde att tillverka. Med hjälp av en vass produktionsledare och en tjänstvillig norrlänning med spännande maskiner blev idén verklighet.

Direktmarknadsföring, vymössa
Insidan av vymössan.
Direktmarknadsföring, ymössa
Baksidan av vymössan.

Vymössan fungerade som bärande idé i all direktmarknadsföring. En rolig sidoeffekt av idén var att de som skulle flytta från Glashuset, dvs Coop, ville ha en extra upplaga att ta med sig till de nya lokalerna i Sundbyberg, för att lättare minnas den vackra utsikt de en gång hade.

Art director och kreativ partner: Anders Östblom. Foto (utsikt): Max Plunger.

Produktionsledare: Veronika Ekeberg-Grannas.


[ssba]

Misstaget som blev en möjlighet

Förlåt
En av DM-enheterna för Glashuset. Foto: Max Plunger.

Ett av utskicken gick iväg med korrekturfel i telefonnumret av alla ställen. Inte bra. Humor är däremot bra så vi laddade nästa DM-enhet med en annorlunda story. Som tur var gick det hem.