Varumärkes­associationer som driver försäljning

Konsultbolaget Evidence (numera NoA consulting) genomförde under 2014–2016 en metastudie som visar vilka varumärkesassociationer som generellt driver försäljning. Topp- och bottenlistorna är intressant läsning. De skjuter hål på fördomar om vilka argument som förmodas funka bäst.

Varumärkesassociationer som driver försäljning
Tänker du att det är bra att vara unik? Tänk igen. Foto: Harper Thomanson.

Studien är en sammanfattning av hela 80 st B2C-studier i sju länder (Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland, UK och USA) inom bland annat telekom, transport, FMCG, restaurang, kläder, bostad, hotell, försäkringar och finasiella tjänster. Totalt lyfter studien fram cirka 200 olika säljdrivande varumärkesassociationer varav 60 av dem återkommer i fler än fem kategorier.

För att få komma fram till människors verkliga drivkrafter använder Evidence sitt analysverktyg Trax. Listorna presenterades av Dan Landin från Evidence under seminariet Bang for the Buck i oktober 2016.

Inverkan på försäljning, topplistan

  1. Passar mig
  2. Tryggt val
  3. Hög kvalitet
  4. Trovärdiga
  5. Bra rykte
  6. Ärliga
  7. Kunniga/Kompetenta
  8. Genuina
  9. Personliga
  10. Professionella
  11. Skräddarsydd produkt/tjänst
  12. Trevlig/hjälpsam personal
  13. Enkelt att köpa/vara kund/använda
  14. Pålitligt
  15. Erfarna
  16. Omtänksamma
  17. Bryr sig om kunden
  18. Bra produkt/tjänst
  19. Bra service
  20. Gör livet enklare

Inverkan på försäljning, bottenligan

  1. Varma
  2. Unik produkt/tjänst
  3. Roliga/Kul
  4. Moderna/Nytänkande/Innovativa
  5. CSR/Miljö
  6. Coola
  7. Gemenskap
  8. Traditionella
  9. Identifikation
  10. Sociala
  11. Ödmjuka/Jordnära
  12. För alla
  13. Passar barn
  14. Folkliga
  15. Generösa
  16. Konsumtions-/Använd­nings­situation
  17. Ofta nyheter
  18. Smarta/Intelligenta
  19. Lättsamma/Lekfulla
  20. Billigt

Listorna visar associationer som förekommer i minst fem olika kategorier.

Detta är generella listor som inte gäller för något enskilt varumärke eller en särskild kategori. Men listorna visar ändå att det kan finnas skäl att omvärdera sin kommunikationsstrategi och utformningen av sin marknadskommunikation.

Läge att omvärdera?

Intressant är till exempel att »enklare liv« kommer sist i topplistan och att »unik produkt/tjänst« ligger på andra plats i bottenligan. Enkelhet är ofta ett standardargument i reklamen. Och många företag är oerhört stolta över sin unika produkt. Säljer det? Kanske inte så bra som du tror.

Som du ser är inte pris med på topplistan. Däremot ligger »billigt« absolut längst ner i bottenligan. Det är den varumärkesassociation som har minst betydelse av alla. Säkert en tankeväckare för många. Det stöder samtidigt tesen om att allt varumärkesarbete går ut på att ladda värden, inte urholka med prisargument.

Nyfiken på mer?

(Det här blogginlägget har lästs 26271 gånger.)

Inspirationsbrevet Maslow

    Maslow är vårt inspirationsbrev om marknadskommunikation och varumärkesutveckling. Det publiceras nån gång i månaden. Du kan avsluta din prenumeration när du vill. Läs mer om hur dina personuppgifter hanteras.