Konsultbolaget Evidence (numera NoA consulting) genomförde under 2014–2016 en metastudie som visar vilka varumärkesassociationer som generellt driver försäljning. Topp- och bottenlistorna är intressant läsning. De skjuter hål på fördomar om vilka argument som förmodas funka bäst.
Studien är en sammanfattning av hela 80 st B2C-studier i sju länder (Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland, UK och USA) inom bland annat telekom, transport, FMCG, restaurang, kläder, bostad, hotell, försäkringar och finasiella tjänster. Totalt lyfter studien fram cirka 200 olika säljdrivande varumärkesassociationer varav 60 av dem återkommer i fler än fem kategorier.
För att få komma fram till människors verkliga drivkrafter använder Evidence sitt analysverktyg Trax. Listorna presenterades av Dan Landin från Evidence under seminariet Bang for the Buck i oktober 2016.
Inverkan på försäljning, topplistan
- Passar mig
- Tryggt val
- Hög kvalitet
- Trovärdiga
- Bra rykte
- Ärliga
- Kunniga/Kompetenta
- Genuina
- Personliga
- Professionella
- Skräddarsydd produkt/tjänst
- Trevlig/hjälpsam personal
- Enkelt att köpa/vara kund/använda
- Pålitligt
- Erfarna
- Omtänksamma
- Bryr sig om kunden
- Bra produkt/tjänst
- Bra service
- Gör livet enklare
Inverkan på försäljning, bottenligan
- Varma
- Unik produkt/tjänst
- Roliga/Kul
- Moderna/Nytänkande/Innovativa
- CSR/Miljö
- Coola
- Gemenskap
- Traditionella
- Identifikation
- Sociala
- Ödmjuka/Jordnära
- För alla
- Passar barn
- Folkliga
- Generösa
- Konsumtions-/Användningssituation
- Ofta nyheter
- Smarta/Intelligenta
- Lättsamma/Lekfulla
- Billigt
Detta är generella listor som inte gäller för något enskilt varumärke eller en särskild kategori. Men listorna visar ändå att det kan finnas skäl att omvärdera sin kommunikationsstrategi och utformningen av sin marknadskommunikation.
Läge att omvärdera?
Intressant är till exempel att »enklare liv« kommer sist i topplistan och att »unik produkt/tjänst« ligger på andra plats i bottenligan. Enkelhet är ofta ett standardargument i reklamen. Och många företag är oerhört stolta över sin unika produkt. Säljer det? Kanske inte så bra som du tror.
Som du ser är inte pris med på topplistan. Däremot ligger »billigt« absolut längst ner i bottenligan. Det är den varumärkesassociation som har minst betydelse av alla. Säkert en tankeväckare för många. Det stöder samtidigt tesen om att allt varumärkesarbete går ut på att ladda värden, inte urholka med prisargument.
Nyfiken på mer?
- Kolla strategiska varumärkesmodellen med 4 perspektiv och 12 delmoment.
(Det här blogginlägget har lästs 27034 gånger.)