Storyn om molnet : Nordisk digital B2B-kampanj för Oracle

Här börjar resan. Nordisk kampanj för Oracle Partner Network.

Om projektet

Infrastruktur som tjänst

Vi fick förtroendet att ta fram idé, koncept, namn och innehållsstrategi till den nordiska delen av en av Oracles största satsningar genom tiderna. Det här är djuplodande teknisk b2b med massor av knepiga akronymer. Men i slutänden handlar det om bättre totalekonomi för företag som lider av kostsamma datacenter.

Molnskiftet

Oracles tjänster innebär i det här fallet att hela it-infrastrukturen skickas upp i molnet istället. Och vips har tunga investeringar förvandlats till en enkel prenumeration. Det kallas för infrastruktur som tjänst och förkortas IaaS efter den engelska benämningen.

Partnernätverket

Kampanjen går ut på att hela partnerorganisationen jobbar tillsammans. Tre-fyra partner i varje land deltar, och för att få delta måste partnern ha uppnått en viss status.

Kampanjidé, namn och story

Vi kastade oss snabbt in i den kreativa processen med paketering och namngivning för kampanjen. Namnet skulle även bli webbadress för vår huvuddomän. Samtidigt designade vi arbetsflöden enligt inbound marketing-principerna. Hur många steg säljtunnlarna skulle ha och vilka kanaler vi skulle använda.

Cloud Departures

En av flera idéer var ett resetema. Det kändes mest utvecklingsbart när vi skissade på alla olika enheter. Inte minst webbsajterna. En språkanpassad landningssida för hela kampanjen och subdomäner för partnerföretagen. Eftersom det är flera partner i vart och ett av de nordiska länderna kan det röra sig om upp till tolv sajter. Kampanjen fick namnet Cloud Departures.

Storyn om molnet

Resekonceptet blev temat i berättelsen om hur vi kunde ta kunderna från mark till moln. Där varje kund själv och på sitt eget sätt kunde fylla i detaljerna om vägen till destinationen.

En av grundförutsättningarna för en story är narrativet, händelser som skapar en rörelse framåt, inte sällan med dramaturgiska inslag. Som kommunikatörer är det dessa kvaliteter vi letar efter i varje kommunikationskoncept. Vår story om molnet saknade inte dramatiska hinder. Vi kunde redogöra för dem i exempelvis blogginlägg och berätta om hur de kunde övervinnas.

Cloud Departures, mobile
Cloud Departures, landningssidor, skiss.

Innehåll

Intervjuer och research

Innehållsproduktionen började så snart idén och konceptet godkändes. Vi kodade webbsajterna samtidigt som vi tog fram innehåll. Vi jobbade parallellt med research och genomförde intervjuer med de svenska partnerföretagen. Det gav oss djupare kunskaper om deras profiler och erbjudanden i kampanjen. Samtliga intervjuer spelades in och dokumenterades som skrivna rapporter.

Copywriting och SEO

Tanken var att utveckla ett språk och ett tonläge som vände sig till C-nivåchefer även utanför det tekniska området. Resekonceptet var tacksamt att jobba med när vi kom till copywriting. Det gav oss möjlighet att hitta en egen verbal identitet i tjänstekategorin.

Nordisk kampanj, Oracle
Nordisk kampanj, Oracle
Nordisk kampanj, Oracle
Nordisk kampanj, Oracle

Resekonceptet och idén med flightboarden gjorde det möjligt för oss att kommunicera textbudskap på ett eget sätt.

Under tiden fram till lansering av webbsajterna la vi upp en teaserfilm som byggde på stop motion-teknik. Det är i själva verket massor av stillbilder som är klippta till en animation av en flightboard. Vi kompletterade filmen med en ljudbild från en flygplats för att förstärka budskapet.

Boarding Pass

Exempel på grafisk lösning inom resekonceptet: Boardingkort. IAAS är den internationella akronymen för Infrastructure As A Service. TCO står för Total Cost of Ownership, CTO för Chief Technical Officer. Begrepp vi kunde visa att vi hade gemensamt med målgruppen.

Fyra språk

Landningssidorna på huvuddomänen är språkanpassade. Vi hanterade också översättningar och utvecklade bildspråk för användning i sociala medier.

Nordisk B2B-kampanj, sociala medier
Cloud Departures, sociala medier, skiss.

Det är ganska många detaljer att ta hänsyn till när en sajt ska funka i flera länder. Förutom att webbsidorna ska ha flera språk så ska också varje snippet för delning i sociala medier översättas. (Meta-taggar med open graph-data för dig som är insatt.) Alltså, de där texterna och bilderna som dyker upp när du klistrar in en länk från en webbsida på exempelvis Linkedins statusrad.

Och det slutar inte där. Sen har du alla formulär och deras valideringsmeddelanden. Visst finns det standardiserade översättningar i formulär. Men de är sällan bra. De bör anpassas efter kampanjidé och tonalitet.

Wordpress multisajt

Eftersom vi skulle upp med många sajter så kändes det från början vettigt att jobba i Wordpress Multisite-miljö. Där hanterar du flera sajter med bara en inloggning.

Nordisk B2B-kampanj, Oracle

Cloud Departures, flightboard, varierande budskap.

Vi jobbade fram ett specialbyggt Wordpress-tema för kampanjen. Här kunde alla sajter dela på samma tema, vilket förstås spar en del tid.

Samarbetspartner: Structsales och Brightvision.

Designer och kreativ partner: Thomas Palmbäck.