Kategorins momentum

»Kunder bryr sig egentligen inte om nya varumärken utan om nya kategorier.« Det skrev varumärkesguruerna Al Ries och Laura Ries i sin bok The 22 Immutable Laws of Branding.
»Kunder bryr sig egentligen inte om nya varumärken utan om nya kategorier.« Det skrev varumärkesguruerna Al Ries och Laura Ries i sin bok The 22 Immutable Laws of Branding.
Dags igen att uppmärksamma den mest nyskapande reklam vi gör i Sverige just nu. Åsikter om vad som är bäst brukar gå isär. Alla håller inte med juryn så det brukar vara kul att följa.
Övertygad surrealist.
Som ledare är det bra att vara tydlig eftersom du lättare blir förstådd. Resonemanget låter rimligt. Därför är det intressant när rimlighetslagarna sätts ur spel.
Blandade känslor.
För en dryg vecka sedan delades Sveriges främsta filmpris Guldbaggen ut igen. I år firade galan dessutom 50 år. Högtidligt värre. Mest värd att uppmärksammas tycker jag inbjudan var. Kreatörerna Jeremy Phang och Desiré Engström på Brindfors genomförde en briljant idé. De kokade ner rekvisita från teaterns värld, och personliga tillhörigheter från kända skådespelare, till ett historiskt bläck som inbjudningarna signerades med. Snacka om storymaking.
Årets färg är inte bara en färg. När kulörbolaget nr 1 väljer den färgburk de upphöjer till årets, då rullas pressmeddelanden, trendrapporter, stories och referenslitteratur ut.
Kommunikation är ett händelseförlopp du vill starta. Du vill att människor, som psykologiskt sett hela tiden går omkring och försöker förstå sin omvärld, varseblir det du producerat.
Robert Wongs film The Fiction of the Science.
När vi tänker på stories och storytelling, storymaking och storydoing och alla varianter på temat, så tänker vi ofta att det antingen har hänt eller händer nu.
John Cleeses föreläsning har några år på nacken. Men ämnet är hetare än solen i Sahara. Här börjar vi 18:30 in i filmen där han pratar om värdet av att uppehålla sig vid problemet lite längre. Vi tycker det är skönt att fatta beslut, för det är obekvämt att dröja sig kvar vid problem, men det leder troligen till mindre originella lösningar. Med sina ord beskriver han den kända konflikten mellan att få saker ur händerna och förmågan att skapa intressanta resultat.
Min morfar, jag bodde ofta hos honom på somrarna, gick aldrig långt utan sina snickarbyxor. De var av den gamla typen med hängslen. Morfar hade byggt flera hus i sina dagar och var full av klokskap efter dessa erfarenheter. Alltid hade han något klurigt byggprojekt på gång.
Vi kan varken bekräfta eller dementera rykten om vårt nätverks storlek som framkom i kvällens avsnitt av Elementary. Vid frågor kontakta informationschefen.
Swempa bakom mina trummor i studion 1984. Blåbäret är jag och inte han.
Lyssnade på Guldäggspodden #3 med Digge Zetterbergh Odh, Anna Qvennerstedt och en kille från Åkestam Holst som heter Joakim Labraaten. Det pratades om misstag gjorda på jobbet.
David Brooks är amerikansk författare, journalist och fristående kolumnist i Dagens Nyheter.
På sidan fem i dagens DN skriver journalisten och författaren David Brooks mer om hur människor funkar. Ett ämne jag ständigt återkommer till, och som jag reflekterat mycket över den senaste tiden igen, bland annat här.
Lyssnade precis på Sara Haags samtal med Hedvig Hagwall Bruckner och Magnus Jakobsson. Tack för podden F&B och Komm! Mycket bra. Men det pratades väldigt lite om kommunikation.
Presentationer av reklam- och kommunikationslösningar är ofta fora för tycke och smak. Det är inte så konstigt, för köparen vet inte alltid i förväg hur bedömningen ska gå till. Då kan det gå lite hur som helst.
Som du kanske märker så skriver jag inte mycket här i bloggen just nu. Men jag skriver och tipsar om läsvärda ämnen, och en del om vad jag jobbar med, på företagets Facebooksida som du hittar här. Gillar du den kan vi ses lite oftare. Adressen på kortet är förresten min förra. Nu håller jag till inte långt från Danvikskanalen i Hammarby Sjöstad.
*** Uppdaterad ***
Ny adress: Se alla kontaktuppgifter här.
Bilderna från Göteborg.
Nu på torsdag den 19 april är det dags för Inhousedagen 2012 i Göteborg. Det är en inspirationsdag för inhousebyråer. Arrangör är tidningen Cap & Design tillsammans med ett antal sponsorer. Det går nog fortfarande att boka sig om du är intresserad.
Det vore löjligt att tro, att entreprenörerna Hans Westin och Sten Schröder, ägare till varumärket Onoff med 67 butiker, inte haft bra rådgivare. Därför blir bolagets konkurs lite av en gåta för mig.