Copywriting

Du kanske har en klurig strategi men har du någon satsmelodi? Bra hantverk sätter hjärtan i brand.

WebbsajterWorkshops

Om copywriting
Copywriting är en av våra tjänster. Bra när du inte vet riktigt hur du ska uttrycka dig. Bra när du behöver en idé.

Om copywriting

Du vet inte riktigt hur du ska uttrycka dig i filmen, DM:et, radiospoten, mejlutskicket, på webbsajten eller i presentationen. Det du saknar är troligen en idé. Handlingsförlamningens dödliga fiende.

Berättelser är en slags valuta för mänsklig kontakt. Då är det klokt att sätta in lite på kontot. Företagets kunskaper och erfarenheter går utmärkt att förmedla med berättelser. De knyter an till människor och ger ditt budskap en personlig klang i det annars tröttsamma bruset.

Du har alltid nytta av ett språk som tydligt artikule­rar vad företaget vill. Ord som får associa­tioner att spraka i rätt riktning. Men låt oss först ruva på kom­muni­ka­tions­­må­len; Veta, Tycka, Göra. Sen värper vi bra idéer.

Sist sätter vi anslaget till­sam­mans. Jag tar rollen som senior copy­writer och kan även bjuda dina webb­redak­törer på flera yrkesknep.

SEO copywriting

Det är inte lätt att hålla reda på alla pandor, pingviner och kolibrier i webbparken. Djuren är bara några av namnen på Googles uppdateringar av sökalgoritmen. Det sägs att algoritmen uppdateras 500–600 gånger per år. SEO utvecklas tekniskt sett snabbare än vilken gasell som helst hinner optimera.

On-page och Off-page

Vi som skriver för att bli lästa kan ta det lugnare. Vi kan hålla oss till grundprinciperna för SEO och komma långt med dem. Längre än de flesta faktiskt. Till att börja med delas SEO in i huvudkategorierna on-page och off-page.

Hela 70 procent av rankingfaktorerna står off-page för. Faktorer som inte påverkas av sajtens utformning. Externa länkar från välbesökta sajter till din webbsida är exempel på en sån rankingfaktor.

Ranking du kan påverka

Därför kan vi koncentrera oss på de 30 procent av rankingfaktorerna som sajten kan påverka. Google har själva sagt att om du bara skriver om det ämne du är passionerat intresserad av så löser sig resten. Det ligger en del i det. Även om det inte riktigt är så enkelt. Det näst viktigaste därefter är att hålla sig till ett ämne i taget. Det som vi copywriters kallar disposition.

Hörnstensstrategin

Jag brukar använda mig av hörnstensstrategin när jag jobbar med SEO-uppdrag. Den går ut på att disponera sidorna efter huvudämne och underämnen. Låt oss ta ett exempel. Om ditt företag jobbar med industridesign så kan den sidan vara en hörnsten. Du bör aldrig ha fler än fem hörnstenar på din webbsajt. Helst färre.

Undersidorna är sedan vinklar och perspektiv på samma ämne. Designprocessen och hur den går till kan exempelvis vara en undersida till hörnstenen industridesign. Sen länkas sidorna till varandra med hjälp av nyckelord. Här börjar planeringen.

Kategorier och taggar

Kategorier och taggar kommer från bloggvärlden men kan användas för statiska webbsidor och för vilket företag eller varumärke som helst. Det beror snarare på hur webbsajten är byggd. Kategorier och taggar är ett sätt att strukturera innehåll och spelar stor roll för SEO-rankingen. Tyvärr använder de allra flesta kategorier, taggar och arkivsidor på fel sätt. Det kan vi prata mer om när du har möjlighet.

URL-er och sajtstruktur

Grundläggande webb- och html-kunskaper underlättar förstås. Att du kollar sökvolymer och trender. Att du successivt bygger upp sajten av alla landningssidor du skriver och skapar. Att du taggar rätt och kan hantera ett SEO-redskap som exempelvis Yoast SEO för Wordpress.

En rätt taggad innehållsförteckning på sidan är en enkel åtgärd som gör stor SEO-skillnad. Jag fattar inte att fler inte gör detta. SERP-arna blir fetare. Och finns det ankarlänkar så publiceras de också direkt i sökresultaten.

Copywriting, SEO
Exempel på SERP där andra sökträffen har en rätt taggad innehållsförteckning. Organiska sökträffen blir till och med bättre än annonsen ovanför.

Tänk problem

Även om SEO mår bra av teknisk koll så är det innehållet som betyder mest. Texter, bilder, video och grafik. Allt samspelar. Störst av allt är relevansen. SEO är framför allt ett sätt att tänka. Folk söker oftare på sina problem än på de möjligheter ditt varumärke erbjuder. Det kan du använda dig av om du är listig.

Målgrupp för copywriting

Copywriting vänder sig till produkt­chefer, marknads­chefer, brand managers, webb­redak­törer och strate­giska eller opera­tiva besluts­fattare med marknads- eller för­sälj­nings­ansvar.



Sätt upp dig på listan

Copywriting, prenumerera på inspiration

Noga utvald inspiration för dig som jobbar pro­fessionellt med marknads­kommunika­tion och varu­märkes­utveck­ling.