Budskapshierarki

Sidor och blogginlägg relaterade till ämnet budskapshierarki som är ett delmoment från varumärkesmodellen.

Budskapshierarkin är en strukturerad modell för att utveckla verbala köpfaktorer när du presenterar ditt varumärke, dina produkter och tjänster på exempelvis en webbsajt.

Budskapshierarki och köpfaktorer

Köpfaktorer är associationer som driver köp. Exempel på en verbal köpfaktor är något så enkelt som vanlig, hygglig begriplighet. Att man fattar vad som står på sidan. Men allt handlar inte om att förklara och beskriva. För att vara övertygande är det också bra att motivera mottagaren känslomässigt.

Budskapshierarki
Budskapshierarkin jobbar i fyra nivåer och fördjupningsområden. Var och en av dessa nivåer svarar på olika frågor i köpprocessen.

Börja på tredje våningen

Det bästa stället att börja på, är på tredje nivån där fakta om produkten eller tjänsten vänds till säljbara kundfördelar. Klassisk säljretorik egentligen. Tredje nivån är också den enklaste eftersom du troligen redan har alla fakta på bordet. Den här övningen gör du för var och en av de nyckelprodukter du vill driva.

Från tredje nivån jobbar du dig upp mot andra nivån i vår budskapshierarki. Där sätts huvudlöften för var och en av produkterna. Det blir också webbsidans rubrik och titel. Här blir det lite knepigare eftersom du ska sammanfatta alla fördelarna i ett löfte, påstående eller en extremt kort story.

Nu har du grunderna till en riktigt bra landningssida. Har du gjort det rätt så har du produktens eller tjänstens reason-to-buy klart för dig.

Härifrån kan du jobba antingen uppåt mot varumärkeslöftet eller nedåt mot slutlig konvertering, som det heter på webbspråk. Den översta varumärkesnivån är den svåraste, mest tidskrävande, men också den som kan göra mest skillnad för ditt företags framgång.

Läs mer om hur du utvecklar ditt varumärke på sidan om strategiska varumärkesmodellen.