Nordisk kampanj för Oracle

Videoteaser. Nordisk kampanj för Oracle Partner Network.

Om projektet

Infrastruktur som tjänst

Vi fick förtroendet att ta fram idé, koncept, namn och innehållsstrategi till den nordiska delen av en av Oracles största satsningar genom tiderna. Det här är djuplodande teknisk b2b med massor av knepiga akronymer. Men i slutänden handlar det om bättre totalekonomi för företag som lider av kostsamma datacenter.

Molnskiftet

Oracles tjänster innebär i det här fallet att hela it-infrastrukturen skickas upp i molnet istället. Och vips har tunga investeringar förvandlats till en enkel prenumeration. Det kallas för infrastruktur som tjänst och förkortas IaaS efter den engelska benämningen.

Partnernätverket

Kampanjen går ut på att hela partnerorganisationen jobbar tillsammans. Tre-fyra partner i varje land deltar, och för att få delta måste partnern ha uppnått en viss status.

Kampanjidé och namn

Vi gick snabbt in i den kreativa processen med att ta fram en paketeringsidé och ett namn för kampanjen. Samtidigt designade vi arbetsflöden enligt inbound marketing-principerna. Hur många steg säljtunnlarna skulle ha och vilka kanaler vi skulle använda.

Cloud Departures

En av flera idéer var ett resetema. Det kändes mest utvecklingsbart när vi skissade på alla olika enheter. Inte minst webbsajterna. En språkanpassad landningssida för hela kampanjen och subdomäner för partnerföretagen. Eftersom det är flera partner i vart och ett av de nordiska länderna kan det röra sig om upp till tolv sajter. Kampanjen fick namnet Cloud Departures.

Cloud Departures, mobile
Cloud Departures, landningssidor, skiss.

Fyra språk

Landningssidorna på huvuddomänen är språkanpassade. Vi hanterade också översättningar och utvecklade bildspråk för användning i sociala medier.

Det är ganska många detaljer att ta hänsyn till när en sajt ska funka i flera länder. Förutom att webbsidorna ska ha flera språk så ska också varje snippet för delning i sociala medier översättas. (Meta-taggar med open graph-data för dig som är insatt.) Alltså, de där texterna och bilderna som dyker upp när du klistrar in en länk från en webbsida på exempelvis Linkedins statusrad.

Och det slutar inte där. Sen har du alla formulär och deras valideringsmeddelanden. Visst finns det standardiserade översättningar i formulär. Men de är sällan bra. De bör anpassas efter kampanjidé och tonalitet.

Wordpress multisajt

Eftersom vi skulle upp med många sajter så kändes det från början vettigt att jobba i Wordpress Multisite-miljö. Där hanterar du flera sajter med bara en inloggning.

Vi jobbade fram ett specialbyggt Wordpress-tema för kampanjen. Här kunde alla sajter dela på samma tema, vilket förstås spar en del tid.

Samarbetspartner: Structsales och Brightvision.


Tipsa ditt nätverk
Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn0Google+0