Storytelling

Sidor och blogginlägg relaterade till storytelling. Stories är den mänskliga kontaktens valuta. Därför är storytelling så effektivt. »Story fits the mind«, som Robert McKee brukar säga. Vårt mänskliga minne brukar till exempel trivas bäst med att använda berättelseformen.

Storyn kan vara varumärkens räddning i ett intill döden fragmenterat medielandskap. Storyn kan helt enkelt skära igenom kanalgränserna och ge dig rösten tillbaka.

Som marknadsförare är vi tränade att tänka i brand statements, påståenden, snarare än stories. Fråga dig själv när du vill kommunicera ett budskap till marknaden – vad är storyn?

Explainers långt från trista

Explainer videos är vanliga på landningssidor. Du kanske behöver förklara hur en produkt eller tjänst funkar till exempel. Som vanligt kommer du längre med en bra idé. Den kan få dina tittare att plötsligt börja gilla stora mängder information istället för att uppleva dem som trista. Såg precis den här filmen om IT-man. En kul berättelse som bär fram fördelarna med tjänsten Panorama 9. Gotta like it.

Radioreklam för Business Service Club

Vi jobbade fram en konceptuell idé till konferens- och nöjesarrangören Business Service Club.

Ett av våra syften var att slippa begränsa oss till någon särskild mediekanal. Ett bra koncept ska kunna göras ut på många olika sätt och i olika kanaler. Vilket också betyder att det kan leva länge.

Konceptet namngavs Rädda Konferensen och blev i första hand en radiokampanj och en sajt. Det här med namnet var en strategisk åtgärd eftersom företagets eget namn är svårt att uttala.

Här är radiospotarna för kampanjen Rädda Konferensen som gick 2014–2015. Huvudperson är konferensen Bengt som ringer ett akutnummer…

Sandhamn. Radiospot 1 av 4 för initiaivet Rädda Konferensen.

Hör alla radiospotar i kampanjen

Bläcket som kunde tala

Blandade känslor.

För en dryg vecka sedan delades Sveriges främsta filmpris Guldbaggen ut igen. I år firade galan dessutom 50 år. Högtidligt värre. Mest värd att uppmärksammas tycker jag inbjudan var. Kreatörerna Jeremy Phang och Desiré Engström på Brindfors genomförde en briljant idé. De kokade ner rekvisita från teaterns värld, och personliga tillhörigheter från kända skådespelare, till ett historiskt bläck som inbjudningarna signerades med. Snacka om storymaking.